Inrichting gestoeld op visie
Onderwijs en opvang zijn volop in beweging. Visie is leidend, maatwerk wordt vanzelfsprekender, ontwikkelen en leren worden flexibeler. Dit alles heeft gevolgen voor de leer- en opvangomgeving. En dat vraagt om een andere kijk op inrichten. Geen lokaal meer maar een leeromgeving. Geen opvanggroep maar een ontwikkelomgeving. Want inrichten is niet alleen het vullen van een ruimte met meubels. Het is een doordacht plan waarin de organsiatievisie centraal staat. Op deze pagina lichten we een aantal innovatieve ruimtes uit, met slimme oplossingen en waar je ook kunt ’binnenkijken’ bij andere organisaties.
Techlab, Futurelab, Fablab, Technolab; geef het beestje een naam… Verschillende termen die hetzelfde betekenen, namelijk een innovatieve en flexibele omgeving waar leerlingen kennismaken met nieuwe technologieën als 3D-printen, lasersnijden, robotica, virtual reality en augmented reality. Vernieuwender dan een traditioneel technieklokaal, een plek waar leerlingen écht uitgedaagd worden.
Van een Science & BiNaSk- of technieklokaal tot een traditioneel lokaal voor tekenen of een leerlingkeuken. Van meubels tot materialen. Of het nu gaat om uniek maatwerk, standaard meubilair of een combinatie hiervan. Ruimtes waar leerlingen aan de slag gaan met hun handen.
Naast werken en leren is een school voor haar leerlingen ook een plek van ontmoeten, bijpraten én bijkomen van het harde werken. De leerlingen maken gebruik van heel veel verschillende ruimtes. Je komt ze ook tegen in de gang, de aula en in tussenruimtes tijdens de pauzes om te chillen en om huiswerk te maken.
Bewegingsvrijheid, sfeer, lucht, licht en geluid... allemaal factoren die van invloed zijn op het welbevinden in de ruimte. Leren, werken en recreëren is bewezen effectiever en aangenamer in een omgeving die uitdaagt en inspireert. De inrichting van een ruimte draagt direct bij aan het welbevinden van de gebruikers.
Een lokaal met netjes, in rijen opgestelde leerlingsets, gericht op de centrale plek in de ruimte, het bord met daarvoor een docentenbureau; nog niet zo lang geleden was dit de norm. Vandaag de dag is dit niet meer zo vanzelfsprekend. Het onderwijs is in verandering, de rol van de docent verschuift, en het lokaal verandert mee.
Een leeromgeving waarin gedifferentieerd lesgeven wordt gefaciliteerd is in opkomst. Lessen starten plenair waarna de leerlingen in groepjes gaan werken. De docent staat niet meer voor de klas maar in de klas en kan zo op maat hulp bieden. Klaslokalen bieden steeds meer en transformeren mee van lokaal naar leermiddel.
Onderwijsruimtes met een college-opstelling kunnen flexibel gebruikt worden. Denk aan hoorcolleges waarin meerdere klassen tegelijkertijd les kunnen krijgen of voorlichtingsbijeenkomsten. Daarnaast kunnen in deze ruimtes presentaties gehouden worden.
Klaslokalen worden multifunctionele werk- en leeromgevingen. Diverse projectfases vragen elk om een eigen manier van werken en communiceren. Het resultaat is vaak een dynamische en uitdagende inrichting, die niet altijd alledaags is. Maar vaak een ruimte waar balans is tussen actie en interactie.
De groepsruimte is de centrale plek van de kinderopvang. Het is de plek waar het veilig is en waar ruimte is voor spelen, ontdekken, talenten en ontwikkeling. Daar waar nieuwe vriendjes gemaakt wordt en waar ieder kind zichzelf kan zijn.
Een fijne leesplek is er waar lezen leuk is. Waar je even kunt ontspannen en je kunt verliezen in een verhaal. En het kan ook een plek zijn waar voorgelezen wordt. Een fijne leesomgeving is een plek waar kinderen het gevoel van veiligheid en geborgenheid ervaren en waar boeken, leesspellen en additionele materialen binnen handbereik zijn.
Dagelijks worden er heel veel luiers verschoond op de opvang. Dan mag een veilige en ergonomische aankleedtafel niet ontbreken. Ze zijn er in verschillende uitvoeringen en naar wens op maat gemaakt. Niet alleen voor baby’tjes, ook geschikt voor de wat oudere (en zwaardere) kindjes.
Creëer een fijne plek om te slapen. Voor de jongste kinderen mag een veilige slaapplek niet ontbreken. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te realiseren. Deze bedden zijn bedoeld voor kinderen in de leeftijd van o tot 4 jaar.
Deze basisschool wilde meer onderscheiden en het onderwijs verbeteren. De muren gingen eruit, geen aparte lokalen meer voor iedere groep maar in plaats daarvan: één grote ruimte. In die ruimte is plek voor spelend en bewegend leren. Waar nodig kan ook individueel les worden gegeven. Weg met de traditionele schoollokalen, welkom verschillende zit- en sta mogelijkheden voor groepswerk!
Op deze beroepscampus komen twee scholengroepen samen, namelijk RGO en Albeda. Het gebouw biedt zowel plek aan het voortgezet onderwijs en het mbo. Voor deze scholengroepen is een leeromgeving met een Scandinavische look & feel gecombineerd met industriële elementen gecreëerd. De rustige lijn qua kleurstelling maakt het totaalplaatje compleet. Termen als huiselijk, gezellig en hip typeren de nieuwe inrichting.
Het onderwijs is volop in beweging: lesstof wordt steeds meer digitaal aangeboden, daarnaast verschuift het lesgeven van klassikaal naar projectmatig. Bij Landstede beschikken ze daarom over het Lokaal van de toekomst, dat klaar is voor de veranderende en toekomstige manier van leren. Op deze manier maken studenten kennis met de beroepspraktijk. De scrummethode wordt hier gehanteerd.
Ontdekken, ontmoeten en brainstormen in een van onze showrooms.
Doe al bladerend inspiratie op voor jullie inrichting met onze inspiratieboeken.
Onze inrichtingsadviseurs helpen je graag bij al je inrichtingsvraagstukken.
Alle informatie over bestellen, betalen, leveren, retourneren en meer.