Tips en inspiratie over traditionele én vernieuwende technieken, technologieën en materialen die gebruikt worden bij het vak Techniek.
Volop ontwikkelingen in de technieksector
Iedereen kent het wel… een traditioneel technieklokaal met kolomboren, figuurzagen en soldeerbouten. De docent geeft lessen waar de leerling ervaring op kan doen met tekeninglezen, zagen, boren en vijlen. Hierdoor krijgt de leerling een beeld van wat techniek inhoudt in de bovenbouw. Conventionele technieken als houtbewerking en solderen zien we nog steeds terug in technieklessen op middelbare scholen.
Maar we zien ook dat de technieksector enorm aan het veranderen is. De leerlingen van nu leren al steeds vaker werken met een lasersnijmachine in plaats van een figuurzaagmachine en gaan aan de slag met robots. Op deze pagina gaan we met name in op de zogenoemde nieuwe technologieën. Want er zijn zoveel mooie ontwikkelingen en bijpassend aanbod om techniek te laten schitteren in jouw onderwijs!
Onderwijs dat inspeelt op de technische wereld van morgen.
In een virtuele leeromgeving kunnen leerlingen van bijvoorbeeld lesmodule Produceren, Installeren en Energie (PIE) direct aan het werk. Frezen, boren, draden trekken en aansluiten, alles doet de leerling in een unieke en veilige leer- en werkomgeving. Fouten maken is niet alleen safe, maar ook gratis.
Deze vaardigheden spelen al een belangrijke rol in ons leven en bieden vele voordelen. Met robots maak je bijvoorbeeld alledaagse zaken en handelingen digitaal en gemakkelijker. Steeds meer scholen willen programmeren en robotica meer aandacht geven, zeker nadat programmeren en robotica als kernvaardigheden genoemd zijn in het eindadvies ’Ons Onderwijs 2032’.
De opkomst van simulatoren in het onderwijs is een stap die lessen efficiënter maakt en kosten bespaart. Simulatieonderwijs is voor verschillende vakken in te zetten. De voordelen zijn onder andere dat je niet afhankelijk bent van weersomstandigheden en dat foutjes niet worden afgestraft door schade van materiaal of persoonlijk letsel.
Om leerlingen voor te bereiden op de toekomst is het verstandig ze nu al te laten kennismaken én werken met de machines die ze straks wellicht gaan tegenkomen. Zo’n machine is de lasersnijder! Onze lasermachines zijn geschikt voor het graveren en snijden van vele soorten materialen. Van metaal tot kunststof en van leer tot glas.
Een 3D-printer vraagt om onderzoekend en ontwerpend leren, waarmee de benodigde vaardigheden voor de toekomst worden ontwikkeld zoals creativiteit, co-creatie, leren door te doen, ondernemingszin, kritisch en onderzoekend denken; de 21e-eeuwse vaardigheden. Zo kun je binnen enkele minuten een object ontwerpen met een 3D-tekenprogramma en deze printen op een 3D-printer.
Drones zijn hot in het onderwijs! Terecht, want de drone wordt in het bedrijfsleven als één van de acht essentiële technologieën van de toekomst gezien. Belangrijk om leerlingen nu alvast kennis te laten maken met dit soort 21e-eeuwse vaardigheden.
Die van pas komen tijdens de lessen Techniek.
Met STEAM stimuleer je de ontwikkeling van wetenschappelijk denken en werken. Hierbij zijn twee factoren van belang: het juiste leerproces: werken vanuit denken, doen, delen. Én een complete leeromgeving: de Makerspace. Samen vormen ze de basis voor STEAM.
Onze internationaal georiënteerde economie vraagt om afgestudeerden die een schat aan kennis bezitten, creatief zijn en projectgestuurd kunnen (samen)werken. Hier speel je op school op in met het werken volgens de scrummethodiek.
Een geslaagd project, een mooi werkstuk of het aanleren van een bepaalde techniek of handeling… Alles valt of staat met een goede voorbereiding en het juiste materiaal. Wij hebben een breed assortiment gereedschappen voor alle denkbare technieken en bewerkingen op het gebied van hout, metaal en kunststof. Naast gereedschappen zijn machines onmisbaar geworden in praktijklokalen.
Ewout Warringa is techniekdocent op het Vechtdal College in Hardenberg en is betrokken bij technologie- en ICT-innovatie in het onderwijs. In dit artikel vertelt hij meer over tech-ruimtes in het voortgezet onderwijs.
Michiel Groot Koerkamp als specialist aan het woord over: de virtuele onderwijswereld. Hij staat aan de basis van het platform Emagine. Het is het enige platform dat virtueel lesmateriaal aanbiedt volgens de officiële lesstof.
Vol informatie, inspiratie en praktische handvatten om met STEAM aan de slag te gaan in de praktijk: denken, doen, delen in de Makerspace.
Heb je een vraag of wil je meer informatie over de inhoud op deze pagina of een ander onderwerp? We helpen je graag verder. Neem gerust contact op met jouw Heutink adviseur of vaste contactpersoon van ons klantenserviceteam.
Alle informatie over bestellen en betalen, leveren en retourneren, veelgestelde vragen en contactmogelijkheden.