Een flexibel, uitdagend en innovatief Futurelab voor het Mondial College

Geschreven op vrijdag 19 juni 2020

 

Van visie naar ontwerp, van ontwerp naar realisatie 

Vanuit het Mondial College in Nijmegen kwam de vraag een ontwerp te maken voor een Futurelab. Een lab voor zowel de leerlingen van het Mondial College als de basisschoolleerlingen (groep 7 en 8), zodat de basisschoolleerlingen alvast enthousiast worden gemaakt en kennismaken met het Mondial College. In de nieuwe ruimte kunnen leerlingen meer leren over bijvoorbeeld robotica, domotica, virtual reality en augmented reality. Heutink techniekinrichting heeft de inrichting van het Futurelab verzorgd. 

Bekijk de video van het high tech toekomstproof Futurelab

Het concept moest flexibel in sfeer, uitdagend, vernieuwend, stoer en innovatief zijn: een echt Futurelab van de toekomst… Eentje nóg gaver en uitdagender dan andere Futurelabs! En dat is gelukt: in deze video is de innovatieve inrichting te zien, maar ook leerlingen die onder meer een interactieve les volgen, met drones vliegen en een robot, licht en geluid programmeren. 

> Bekijk video



Industriële uitstraling van de ruimte, die niet teveel als klaslokaal aanvoelt

In samenspraak met het Mondial College heeft Heutink techniekinrichting er voor gekozen om een Futurelab te maken met een industriële uitstraling. Er is gekozen voor staal en hout; basismaterialen die de ruimte omzetten in een stoer Futurelab. De ledverlichting en trussbalken zijn een belangrijk element geworden in de ruimte. Hierdoor is de sfeer eenvoudig aan te passen door het anders uitlichten van elementen of het veranderen van de kleur. 

We hebben bij het meubilair rekening gehouden met ergonomie, zodat de gebruikers verantwoord en prettig kunnen zitten en werken en richtlijnen duidelijk zijn

We hebben in het ontwerp relatief veel gebruik gemaakt van decorbouw in plaats van het meer standaard meubilair. Hierdoor konden we op een gave manier een heel eigen ruimte ontwerpen zonder dat deze teveel als een klaslokaal aanvoelt. We hebben bij het meubilair rekening gehouden met ergonomie, zodat de gebruikers verantwoord en prettig kunnen zitten en werken en richtlijnen duidelijk zijn. 

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

De open gevel naar de aula is wat geslotener gemaakt door deze met voorzetwanden en kasten te verkleinen. Hierdoor wordt de nieuwsgierigheid gewekt omdat je wel íets ziet, maar niet precies kan zien wat er ‘daar’ allemaal gebeurt. Het element is functioneel ingericht door er tassenkasten, een vitrinekast en een tv-opstelplaats te creëren. 

 

Sfeerbepalende led-machinetafels én een tribune met werkplekken

Bij binnenkomst in de ruimte vallen direct een viertal tafels op. Daar kunnen machines op staan en kunnen werktafels aan gekoppeld worden. In de tafels is ledverlichting verwerkt, zodat de kleur van de tafel eenvoudig kan worden afgesteld op de gewenste sfeer in het lokaal. In het midden van de ruimte staat een heuse tribune mét werkplekken. Een verrassende plek voor het geven en krijgen van instructie, om te presenteren of bijvoorbeeld te programmeren. 

Kleurrijke kastenwand en een VR/AR zone

Aan de linkerwand is een lange maatwerk kastenwand in staal met ledverlichting geplaatst voor het opbergen van bijvoorbeeld werkstukken, robots of ander (programmeer)materiaal. Aan de losstaande tafels ervoor kan op stahoogte gewerkt worden. Daarnaast is link achterin de ruimte een VR/AR zone gecreëerd. Ook is het podium de plek waar leerlingen naar buiten kunnen voor het testen/vliegen met drones. 

 

Gewenste functie van de ruimte per doelgroep

Een groep van maximaal vijftien basisschoolleerlingen (plus een aantal begeleiders) komt in het nieuwe lokaal. Daar gaan ze zitten en worden ze door een (interactieve) begeleider welkom geheten. Ze krijgen te horen wat de bedoeling is en gaan uiteen in groepjes van twee tot vier leerlingen voor een serie korte workshops. Bij binnenkomst kan het licht en daarmee de sfeer anders zijn dan als er gestart wordt met werken.

  

Technieklessen voor onderbouwleerlingen

Leerlingen van het Mondial College gaan in groepjes naar het Futurelab. Daar gaan ze aan de slag met een nieuw techniekonderdeel. Ze zijn per bezoek maar één keer met hetzelfde onderdeel bezig en volgen dus een korte ‘workshop’. Het Futurelab wordt bovendien vakoverstijgend ingezet om ook andere profielen in aanraking te laten komen met nieuwe technologie, waardoor ook leerlingen van profielen langs kunnen komen. 

Blikvanger in de school

Omdat deze ruimte aan de aula grenst en een blikvanger in de school is, is er een uitnodigende vitrine waar kinderen graag naar kijken. In de vitrine wordt bijvoorbeeld live een 3D-werkstuk van een leerling geprint, geaccentueerd door een gekleurde ledverlichting, die de leerling trots aan zijn of haar klasgenoten laat zien voor een hoge betrokkenheid. De ruimte is ook een onderscheidende ruimte, aantrekkelijk voor leerlingen, basisscholen, ouders en andere geïnteresseerden. 

> Bekijk meer foto's van het Futurelab van het Mondial College in Nijmegen

Meer weten over een Futurelab?

Bent u net als het Mondial College geïnteresseerd in een Futurelab waarmee u een toekomstbestendige omgeving kunt creëren? Onze collega’s van Heutink techniekinrichting praten u graag vrijblijvend bij over de nieuwste ontwikkelingen en de kracht van een Futurelab. 

 Contact opnemen 


  

Bekijk andere referentieprojecten of vraag het referentieboek aan

Bent u benieuwd naar andere inrichtingsprojecten? Klik hier en bekijk de andere referenties op onze website! U kunt ook ons inspiratieboek met vele projecten aanvragen. 

> Referentieboek aanvragen

 


MEER INFORMATIE

Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Mail ons direct via onderstaande button of stel uw
vraag aan de klantenservice. Volg ons op LinkedIn, Facebook, Pinterest of Instagram voor
het laatste nieuws, nuttige informatie en leuke tips. 

Mail ons Klantenservice