Navigation
Kinderen spelen

Beredeneerd aanbod in de onderbouw

Jonge kinderen kunnen spelen als geen ander. Maar hoe zorg je ervoor dat spelen ervaren en leren wordt?

Aan de basis van spelen en ontwikkelen
Door de leeromgeving (hoeken), leermiddelen (ontwikkelingsmateriaal) en ontwikkelingslijnen (methode) op elkaar af te stemmen, creëer je krachtige en speelse leersituaties. Samen vormen ze de basis voor een beredeneerd aanbod voor spelen en ontwikkelen.

Onze hoeken, ontwikkelingsmaterialen en methodes zijn de basis van een beredeneerd aanbod voor spelen én ontwikkelen, samengevat in 3 pijlers.

De 3 pijlers voor een beredeneerd aanbod

  • kind keukentje
    Pijler 1: rijke leeromgeving

    Sluit mijn hoek aan bij het thema? Heeft mijn hoek voldoende afwisseling? Heeft mijn hoek ruimte voor gericht en vrij spel? Heeft mijn hoek een duidelijke leerfunctie?

  • lars met kind
    Pijler 2: betekenisvolle ontwikkelingsmaterialen

    Is mijn ontwikkelingsmateriaal actueel en duurzaam? Ondersteunt mijn ontwikkelingsmateriaal een beredeneerd aanbod? Sluit mijn ontwikkelingsmateriaal aan op de ontwikkelbehoefte? Heeft mijn ontwikkelingsmateriaal een helder ontwikkelingsdoel?

  • meisje laptop
    Pijler 3: brede ontwikkelingslijnen

    Dekt mijn methode alle ontwikkelingsgebieden? Volgt mijn methode de kinderen op alle ontwikkelingsgebieden? Sluit mijn inrichting van de hoeken aan op de ontwikkelingsgebieden? Sluit mijn ontwikkelingsmateriaal aan op de ontwikkelingsgebieden?