blog personeelstekort

Meer focus op het kind ondanks personeelstekorten

Volle focus op het kind en de ontwikkeling van onze kleinste medemens. Iets wat niet altijd meer vanzelfsprekend is in de kinderopvang. En dat is zorgelijk. De werkdruk is enorm door personeelstekorten in deze branche. Helaas is de prognose voor de komende tijd niet positief op het gebied van werkdruk. Nieuwe pedagogisch medewerkers realiseren kunnen we niet. Wél doen we een poging om de werkdruk op een andere manier verminderen: hulp waar nodig!

Kostbare tijdsverspilling

Werk je in de kinderopvang, dan weet je dat er veel tijd gaat zitten in het bijhouden en daadwerkelijk aanvullen van de (gebruikers)materialen. Denk hierbij aan zakken in luierpedaalemmers, speelgoed in allerlei soorten en maten én bijvoorbeeld knutselmaterialen. Je wilt je volledig focussen op de kinderen. Waar je intussen mee bezig bent en niet mee bezig zou moeten zijn:

  • Het aanvullen van producten en materialen;

  • Zorgen dat alle meubels voldoen aan de nodige veiligheids- en kwaliteitseisen;

  • Checken welke nieuwe producten er zijn voor in de kinderopvang.

Facilitaire zaken kun je uitbesteden

Bovenstaande zijn geen taken die een pedagogisch medewerker over het algemeen blij maken. De meesten hebben hier niet eens tijd (meer) voor vanwege de personeelstekorten en toenemende werkdruk. Het gevolg daarvan is dat zaken half gebeuren, de voorraad niet op peil is en er materialen missen. In het ergste geval is er zelfs geen zicht meer op de veiligheidseisen van bepaalde gebruikersproducten en/of meubilair. We helpen de kinderopvangbranche daarom graag waar we kunnen.

Voorraadsbeheer als service van Heutink

Om pedagogen meer vrijheid te bieden om zich te focussen op hetgeen echt belangrijk is, kan Heutink het voorraadsbeheer voor jouw kinderopvanglocatie op zich nemen. Wat dit betekent?

  1. Periodieke contactmomenten voor inventarisatie huidige voorraad

  2. Nieuwe bevoorrading door eigen adviseur

  3. Kennismaking met nieuwe artikelen

  4. Furniture trace

Voorraadbeheer en kwaliteitsnorm meubilair

Om de zoveel tijd – dit spreken we samen af – komt een vaste adviseur van Heutink bij jou langs om de voorraad te inventariseren. Hij of zij beoordeelt wat erbij moet komen. Jij hoeft alleen nog maar akkoord te geven. Dan regelt onze adviseur de bevoorrading. Zijn er nieuwe artikelen in ons assortiment opgekomen die wellicht interessant zijn voor jouw locatie, dan stellen we je hiervan op de hoogte.

Voor de kwaliteit van meubilair en het voldoen de veiligheidseisen, hebben we furniture trace in het leven geroepen. Meubels die bij ons zijn besteld, zet de adviseur in ons systeem. Wanneer de meubels toe zijn aan controle of vervanging vanwege kwaliteitseisen, brengen we je hiervan op de hoogte. Zo heb jij hopelijk iets minder randzaken en meer tijd voor focus op het kind.