Op weg naar leessucces
Uit onderzoek blijkt dat de leesprestaties in Nederland er minder goed voorstaan in vergelijking met andere landen. Bijna een kwart van de kinderen verlaat de bassischool onvoldoende geletterd. Goed leren lezen is in de 21e eeuw belangrijker dan ooit. Het is van invloed op de schoolloopbaan, de werkomgeving en het levensgeluk. Het stimuleren van leessucces is dus van groot belang.
‘(Voor)lezen laat kinderen onze rijke wereld ontdekken. Zo groeit hun verbeeldingskracht in taal, over zichzelf en de wereld.’
Leesgedrag
Ons leesgedrag verandert, mede door de digitaliserende samenleving. Teksten zijn overal en boeken zijn slechts een deel van alle teksten die we dagelijks lezen. Verder hebben we steeds meer moeite om langere teksten geconcentreerd te lezen. Dit is helemaal het geval als de leesvaardigheid minder goed ontwikkeld is.
Tips hoe je kinderen de ruimte geeft om lekker te lezen.
Jonge kinderen hebben regelmatig bewegingsprikkels nodig. Ze kunnen namelijk gemiddeld niet langer dan een minuut stilzitten.
Gestoffeerde elementen dragen bij aan een fijne en knusse leesplek maar geven ook kleur aan de ruimte.
Maatwerk leeswanden die ook geweldige eye-catchers vormen en lezen als duidelijk thema centraal stellen in de ruimte.
Gebruik visuals als aankleding om de leesomgeving nog meer in de juiste sfeer te krijgen.
De leesstart en het voorbereidend lezen
De fundering voor een goede leesontwikkeling begint al op vroege leeftijd bij de taalontwikkeling. Eén van de belangrijkste activiteiten daarbij is het interactief voorlezen, zo blijkt uit onderzoek. Pedagogisch medewerkers, ouders en later ook leerkrachten kunnen dus het verschil maken door veel te lezen en daarbij in gesprek te gaan over de teksten. Luisteren en lezen zijn vaardigheden die dicht bij elkaar liggen, wat goed terug te zien is bij het begrijpend luisteren. Hier komen vaardigheden aan bod die op een later moment onder de noemen begrijpend lezen terugkomen. Door naast het interactief voorlezen ook te focussen op rijmen, volgorde, letters en klanken, groeit zowel het fonologisch als het fonemisch bewustzijn. Dit vormt een goede basis om een competente lezer te worden.
Spelenderwijs schuiven we op van luisteren naar lezen. Klanken en symbolen krijgen een betekenis en kinderen ontdekken dat het taal een geschreven dimensie heeft. Op deze manier ontstaat bij veel kinderen de leeshonger. Ze ervaren dat ze ook zelfstandig betekenis uit geschreven teksten kunnen halen. De wil om te kunnen lezen ontstaat en de leesstart is nu een feit. Het leren lezen is eigenlijk al begonnen.
Op zoek naar meer tips, lopende acties, nieuws, brochures en events? Bekijk hier alles in het onderdeel Actueel.
Direct aan de slag met het zoeken, vinden en selecteren van materialen? Je vindt alles op categorie verzameld in onze online shop. Plaats producten op je wensen- of bestellijst of bestel direct!
Heb je een vraag of wil je meer informatie over de inhoud op deze pagina of een ander onderwerp? We helpen je graag verder. Neem gerust contact op met jouw Heutink adviseur of vaste contactpersoon van ons klantenserviceteam. Je vindt alle gegevens hier: