Navigation

Community school ’In de Breedte’ Hoofddorp

Creator Lab: aanbod voor school en opvang waar kinderen leren voor de toekomst.

Community school 'In de Breedte'

STEAM by Heutink inrichtingsproject
Vertaling van de ’hoe’ naar een prikkelende ruimte voor Denken, Doen, Delen.
Enkele jaren geleden is de nieuwsgierigheid naar onderzoekend en ontwerpend leren bij de Community school gestart inclusief de wens om aandacht te geven aan de ontwikkeling van de 21st century skills en het anders vormgeven van bijvoorbeeld de WO-vakken. Het team ging op studiereis naar London, om een bezoek te brengen aan verschillende scholen. In Londen was duidelijk te zien hoe onderzoekend en ontwerpend leren een plek heeft in het onderwijs van de toekomst. Niet alleen deze bezoeken, maar ook de samenwerking met Sterk Techniek Onderwijs en het inzetten van vakdocenten en specialisten om het blijvende lerarentekort op te lossen, waren drijfveren om verder op onderzoek uit te gaan. Met dit in het achterhoofd bracht het de Community school bij de HOE-vraag en vervolgens bij STEAM. Bij STEAM draait het om uitdagingen; dit kon een passende oplossing voor de HOE-vraag zijn. Na vele gesprekken met Heutink, inspirerende sessies met verschillende specialisten binnen de scholen, Stichting Meer Primair en SKH is de keuze gemaakt dat de ontwikkeling van een Creator Lab invulling geeft aan de HOE-vraag.

Lees meer over STEAM

  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
”Sinds de opening hebben we ervaren dat deze mooie ruimte, waarin STEAM centraal staat, een plek is waar kinderen en ook collega's worden uitgedaagd om de wereld om zich heen te onderzoeken en hierin te durven denken, doen, en delen. Een mooiere plek kun je je toch niet wensen voor onze kinderen?”
brandaris hoofddorp

Vraag vertaald naar ontwerp

Dit project kenmerkt zich door de complete aanpak: van handvatten om met het juiste leerproces aan de slag te gaan, het creëren van een uitdagende ruimte, de keuze voor de juiste materialen.

Er zijn mooie uitdagingen in de vorm van challenges tot aan begeleiding en training om de ruimte en materialen duurzaam en optimaal in te zetten. De ruimte is ingericht aan de hand van het STEAM-leerproces: Denken, Doen, Delen.

Er is een Denkplek waar kinderen in een uitdagende en dynamische ruimte individueel of in groepjes kunnen denken en brainstormen: ”Wat is mijn uitdaging?”, een Doe-plek waar met Low Tech en High Tech materialen tot de oplossing gekomen wordt: ”Waarmee ga ik dit oplossen?” en een Deelplek waar je kan laten zien tot welke oplossing je gekomen bent: ”Wat wil ik laten zien?”.

Slimme tafel met een omkeerbaar blad

De ene zijde van deze slimme tafel heeft een vlak blad, de andere zijde is voorzien van een 5 centimeter hoge opstaande rand. Handig voor bijvoorbeeld het werken met robots om te voorkomen dat ze onverhoopt van de tafel rijden en op de grond belanden.

  • omkeren tafelblad
  • omkeren tafelblad
  • omkeren tafelblad
  • omkeren tafelblad
De meubels zijn speciaal ontworpen om een duidelijk route in de ruimte te creëren. Daarom is veel gebruik gemaakt van maatwerk, zoals een tribune en podium (plek voor het delen van oplossingen), een maakplek met robuuste meubels (plek voor het maken van prototypes), plekken om rustig te kunnen nadenken of juist kunt bewegen om tot ideeen te komen, een plek voor foto- en videobewerking, een reuze green screen, dynamische verlichting en een technologiekast die het denk- en doe-gedeelte van elkaar scheidt.
  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
  • brandaris hoofddorp
  • Community school ’In de Breedte’ Hoofddorp
  • Community school ’In de Breedte’ Hoofddorp
  • Community school ’In de Breedte’ Hoofddorp
  • Community school ’In de Breedte’ Hoofddorp
Bij STEAM draait het om uitdagingen: je herkent een probleem en met de juiste kennis, vaardigheden en houding los je het op.”

Meer over STEAM by Heutink

  • makerspace
    Heutink’s STEAMbassadeur

    Wist je dat Heutink naast een team aan specialisten op het gebied van leermiddelen, inrichting en ICT ook een aparte STEAM-tak heeft? Het STEAM by Heutink label biedt handvatten om het brede begrip STEAM naar de praktijk te vertalen. De omvangrijke lijn omvat alles voor het aanleren van basiskennis, het werken aan vaardigheden, het verrijken van het materialenaanbod en het creëren van de Makerspace. STEAMbassadeur Jeroen Grolman staat voor je klaar om je er alles over te vertellen!

  • steam
    Brochure ’Aan de slag met STEAM’ al gezien?

    Vol informatie, inspiratie en praktische handvatten om met STEAM aan de slag te gaan in de praktijk: denken, doen, delen in de Makerspace.

  • STEAM challengekaarten
    STEAM Challengekaarten

    Bij STEAM draait het om uitdagingen. Je herkent een probleem en met de juiste kennis, vaardigheden en houding los je het op. Maar waar vind je die uitdaging? In de STEAM Challengekaarten! 60 suggesties om open leersituaties te creëren waarin kinderen alles kunnen leren over Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Tijdens het doorlopen van deze kaarten ligt de focus op het leerproces en niet op het eindproduct.

Binnenkijken bij andere basisscholen

Bekijk hier recent gerealiseerde inrichtingen in het primair onderwijs.

Meer informatie over Heutink projectinrichting

  • showrooms
    Showrooms

    Ontmoeten, inspireren en brainstormen in onze showrooms verspreid door het land.

  • inspiratieboeken
    Inspiratieboeken

    Indrukwekkende line-up referentieboeken en inrichtingsspecials. Op zoek naar inspiratie voor jullie inrichting? Bekijk onze inrichtingsspecials en inspiratie- en themaboeken met honderden referentieprojecten.

  • maatwerk
    Maatwerk

    Maatwerk is geschikt om de ruimte optimaal te benutten én voor het neerzetten van een eigen identiteit, doorvertaald naar inrichting.

  • inspirerende projecten
    Inspirerende projecten

    Bekijk de projecten die we de afgelopen tijd mochten realiseren en doe inspiratie op voor de inrichting van speel-, leer- en werkomgevingen.