Staal laat kinderen smullen van taal, spelling en tekstbegrip.
Laat taal tot leven komen met Staal: de enige methode die gemaakt is met José Schraven volgens haar beproefde methodiek ZLKLS. Dat zorgt voor betere resultaten op elke school. De rijke wereldse thema’s vol motiverende bronnen laten kinderen smullen van taal. Vol trots delen ze de gemaakte taalproducten met elkaar.
In 2024 verschijnt de nieuwe Staal! De nieuwste inzichten uit de methodiek van José zijn erin verwerkt. En de vernieuwde thema’s prikkelen nu nog meer, integreren tekstbegrip en starten met een uitdagende ‘Grej van Staal’.
Nieuwsgierig? We laten je in deze sessie zien hoe je komend jaar al ijzersterk taalonderwijs geeft met Staal. En hoe je vanaf 2024 eenvoudig overstapt op de nieuwe editie.
Taal actief: actief groeien in taal, spelling en tekstbegrip
Kinderen goed leren communiceren – dát is het doel van de nieuwe Taal actief. Wie goed kan communiceren, is beter in staat om te leren en te groeien. Taal actief maakt kinderen bewust van de kracht van taal en de logische samenhang tussen alle taaldomeinen. Ze passen wat ze geleerd hebben actief toe en groeien zo in taal. Taal actief biedt ook tekstbegrip aan in samenhang met taal. Door aan te sluiten op de acht communicatiethema’s van Taal actief taal, verdiepen en verbreden de kinderen hun kennis, inzicht en vaardigheden. Op deze manier versterken taal en tekstbegrip elkaar.
Een groep 3 leerkracht is niet zomaar een leerkracht!
Voor Veilig leren lezen zijn alle leerkrachten van groep 3 van onschatbare waarde. Jullie spelen een cruciale rol in het aanleren van essentiële vaardigheden zoals leren lezen. Jullie openen de wereld van kinderen, met de hulp van onze lesmethode. Bedankt daarvoor! Samen zorgen we voor een impact die verder gaat dan het klaslokaal.
Nieuw: Veilig leren lezen Zoem-versie
De nieuwste methode voor aanvankelijk lezen is beschikbaar vanaf schooljaar 2024-2025. Een methode die staat voor goed en motiverend lees- en taalonderwijs, is ontwikkeld met leerkrachten én wetenschappers en daarom inhoudelijk en didactisch ijzersterk. En met de vrolijke Club van Zoem leert iedereen van en met elkaar. Want goed leren lezen, dat doe je samen.
Kinderen die nu opgroeien, kunnen niet zonder sterke studievaardigheden en digitale skills. Maar hoe leer je die op een effectieve manier aan? En hoe kun je dat inpassen in je (overvolle) rooster? Kom luisteren en ontdek hoe je jouw leerlingen deze noodzakelijke basis - voor nu én voor de toekomst - op een laagdrempelige manier meegeeft. Je bent zeker ook welkom als je zelf (nog) niet vaardig bent op dit gebied!
In de leesmethode Atlantis draait alles om de inhoud van de tekst. Kinderen die werken met Atlantis willen daardoor steeds weten hoe een verhaal afloopt, of hoe iets precies in elkaar steekt. Die aanpak zorgt voor meer leesplezier én betere resultaten - ook in (combinatie)klassen met grote niveauverschillen en bij kinderen met leesproblemen. Benieuwd hoe dat zit? We vertellen je er graag alles over, dus wees welkom!
Taal: doen! nodigt uit om actief, vlot en gevarieerd met taal aan het werk te gaan. Karakteristiek voor Taal:doen! is het beleven, begrijpen en beheersen van taal en spelling door met fysieke materialen te werken. En dat ook nog eens doelgericht. Er wordt een beroep gedaan op zelfstandigheid, eigenaarschap, autonomie, het samenwerken en creatief en analytisch denken door uitdagende opdrachten. De interactie en feedback met de medeleerlingen en de leerkracht dragen bij aan de taalontwikkeling. Daarnaast biedt het de leerkracht vrijheid voor eigen invulling, er is ruimte voor vakmanschap. Taal: doen! is uitstekend te koppelen aan de zaakvakken en aan rijke teksten.
"Wat is Momento?
Tijdwinst als uitgangspunt
Momento vermindert de werk- en tijdsdruk bij leerkrachten door de planning, dagindeling, leerdoelen en leerresultaten en het lesmateriaal op één digitale plek overzichtelijk en inzichtelijk te maken. Daarnaast start je eenvoudig lessen op en maakt Momento het schakelen tussen verschillende programma’s zoals Basispoort, methode-software, Word en Outlook overbodig. En doordat duo collega’s vanuit één omgeving werken, is de overdracht met het openen van Momento al een feit."
Workshop 1: Starten met Momento dé digitale klassenmap
Workshop 2: Meer halen uit Momento dé digitale klassenmap
Mediawijsheid is een belangrijk onderdeel van digitale geletterdheid. In deze workshop behandelen we de verzameling competenties die je nodig hebt om actief, kritisch en bewust deel te nemen aan de mediasamenleving, waarbij zowel analoge als digitale media van belang zijn. We kijken naar jouw eigen competenties en laten zien wat leerlingen en jouw school nodig hebben om mediawijsheid de plek in het onderwijs te geven die het verdient.
Aan de slag met Missie Klimaat
Het klimaat verandert snel. Waarom zijn er problemen met het klimaat, waar komt het door en wat is onze rol en vooral: wat kunnen we doen? Missie Klimaat stelt je in staat leerlingen bewust te laten worden en zijn van het klimaatprobleem.
Met het ‘kom-in-actie spellenpakket’ gaan jullie actief aan de slag in de klas met burgerschap en klimaatverandering. De leerlingen leren in 4 rondes en 8 spellen spelenderwijs over klimaatverandering, de bijbehorende gevolgen én mogelijke oplossingen. Het spellenpakket bestaat uit 4 rondes. Deze speel je in actieteams, steeds onder leiding van één van de Missie Klimaat onderzoekers. Met gevarieerde spelvormen en invalshoeken gaan jullie het klimaatprobleem bekijken.
Leer hoe je het Missie Klimaat in de klas inzet en ervaar zelf hoe alle spellen werken. Er is voldoende ruimte om te spelen.