Kennis & inspiratie


INSPIRATIE voor uw organisatie

Heeft u onze inspiratieboeken Inspiratie voor uw inrichting en Alles voor de onderbouw al bekeken? Met deze online aanvulling sluiten wij aan bij deze mooie boeken en willen wij u inspireren aan de hand van praktijkvoorbeelden. Referenties, achtergrondverhalen, tips, ideeën en handige downloads, allemaal aan de hand van herkenbare ruimtes en activiteiten. Binnenkijken bij de buren, horen hoe anderen te werk gaan, verassende en inspirerende oplossingen, invalshoeken en ideeën.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier inspiratie voor uw inrichting of Bekijk hier Alles voor de onderbouw


Inrichten vanuit co-design & het lokaal van de toekomst

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Bij co-creatie of co-design betrekken ontwerpers de gebruikers van hun producten in het ontwerpproces. Op deze manier wordt de gebruiker meer dan alleen de ontvanger van een product. Hij wordt co-ontwerper, een waardevol element in het proces dat zal leiden tot een eindproduct dat ook echt voldoet aan de behoeften van de gebruiker. Ideaal voor het inrichten van een (ruimte in een) school.
Lees verder

Verder denken dan in lokalen en vierkante meters

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Wanneer is een schoolgebouw klaar voor toekomstbestendig onderwijs? Wat we nu slim, efficiënt en mooi vinden kan over vijf jaar al weer achterhaald zijn. Marco van Zandwijk - Kennismanager Waarborgfonds & Kenniscentrum Ruimte-OK deelt zijn visie op de huidige ontwikkelingen. Het onderwijs verandert, dus de gebouwen ook.
Lees verder

Mixed media? Picasso deed het ook al

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Maak kennis met de kunstvorm Mixed Media. Verschillende technieken worden gebruikt in één eindproduct. Leerlingen kunnen hiermee verschillende technieken ontdekken en uitproberen. Anita Korevaar, Countrymanager bij Creativ Company, vertelt meer over deze - niet geheel nieuwe - kunstvorm.
Lees verder

Kunst en cultuur? Genieten en leren!

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Kunst en cultuur klinken voor menigeen als het tegenovergestelde van snelle moderne technologie. Maar staan beiden écht zo ver uit elkaar of kunnen ze elkaar juist versterken? Pedro de Bruyckere, onderzoeker en pedagoog, neemt ons mee in een betoog over de hedendaagse benadering van kunst en cultuur.
Lees verder

Al levels scorend door het curriculum met gamification

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

Van achter je bureau zien hoe intrinsiek gemotiveerde leerlingen zelf de stof oppakken, samenwerken, leerdoelen halen en elkaar verder helpen. De droom van elke docent? Een illusie? Of gewoon een kwestie van de stof anders benaderen? Gamification lijkt er aardig dichtbij te komen. Joke Visschedijk, spelontwerpster en mede-eigenaar bij Meeple vertelt er meer over.
Lees verder

Virtuele werelden voor het onderwijs & onze tips

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden van virtual reality voor het onderwijs? We hebben de verschillende virtuele werelden, onze aanraders en lees-, luister-, en maaktips voor u op een rijtje gezet.
Lees verder

De LEGO Education Innovation Studio van Saxion

Geschreven op zaterdag 7 mei 2016

Met de LEGO Education Innovation Studio (LEIS) van Saxion wil de hogeschool bijdragen aan de behoefte aan hooggeschoold technisch personeel in de regio. Hoe? Door kinderen al op jonge leeftijd spelenderwijs kennis te laten maken met techniek en technologie, door gebruik te maken van LEGO® Education. Met de LEIS ondersteunt Saxion het primair- en voortgezet onderwijs bij de integratie van wetenscha
Lees verder

3D-printen in meer dan drie dimensies bekeken

Geschreven op vrijdag 6 mei 2016

Inmiddels heeft het 3D-printen zijn intrede in het onderwijs gedaan. Maar hoe verleggen we de focus van de mooie geprinte eindresultaten naar de belangrijke weg er naartoe? Hoe creëer je meer aandacht voor het proces, gekoppeld aan leerdoelen en vaardigheden? Peter Hulsenboom is praktijkinstructeur opleiding leraar techniek aan de Faculteit Educatie van Hogeschool Utrecht en legt uit.
Lees verder

Waarom aan de slag met maakonderwijs?

Geschreven op vrijdag 6 mei 2016

Maken maakt gelukkig! Het vormgeven van ons eigen leven en onze eigen wereld maakt gelukkig. Alleen maar passief consumeren maakt ons onrustig. Het maakonderwijs heeft naast een positief effect op onze huidige en toekomstige samenleving ook een positief effect op het individuele welzijn van leerlingen. Maar hoe start je met maakonderwijs? U leest het hier.
Lees verder

Een onderzoekende houding creëren in de onderbouw van het VO

Geschreven op woensdag 4 mei 2016

Leerlingen leren door te doen. Bij onderzoekend en ontwerpend leren worden leerlingen gestimuleerd om de wereld zelf te ontdekken en te ervaren. Quest en Stichting Ontdekplek hebben hiervoor een aantal leuke, uitdagende en snel uitvoerbare proefjes ontwikkeld. Ontdek hoe u een onderzoekende houding kunt creëren in de onderbouw!
Lees verder