Kennis & inspiratie


INSPIRATIE voor uw organisatie

Heeft u onze inspiratieboeken Inspiratie voor uw inrichting en Alles voor de onderbouw al bekeken? Met deze online aanvulling sluiten wij aan bij deze mooie boeken en willen wij u inspireren aan de hand van praktijkvoorbeelden. Referenties, achtergrondverhalen, tips, ideeën en handige downloads, allemaal aan de hand van herkenbare ruimtes en activiteiten. Binnenkijken bij de buren, horen hoe anderen te werk gaan, verassende en inspirerende oplossingen, invalshoeken en ideeën.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier inspiratie voor uw inrichting of Bekijk hier Alles voor de onderbouw


De LEGO Education Innovation Studio (LEIS)

Geschreven op woensdag 22 juni 2016

Technologie verandert bijna wekelijks. Educatie is zó belangrijk, maar het is een uitdaging om bij te blijven op dit gebied. LEGO® Education loopt een beetje voor op scholen en regeringen en het biedt onderwijs waarbij leerlingen leren wat ze toepassen. LEIS is een concept. Het is heel flexibel en past binnen een hoop verschillende omgevingen.
Lees verder

Nieuwe media inzetten in de CKV-les

Geschreven op maandag 20 juni 2016

Nieuwe mediatools bevatten vaak een schat aan creatieve mogelijkheden. Dit maakt dat de kunst- en cultuurlessen zich uitstekend lenen voor de inzet van (nieuwe) media waardoor u uw leerlingen al doende mediawijzer maakt. De kunst is om het inzetten van media niet als doel op zich te zien, maar als een van de mogelijke middelen binnen de ontwerpcyclus.
Lees verder

Leerlingen ontwerpen eigen werkplaats op CSG Jan Arentsz

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Het CGS Jan Arentsz in Alkmaar is afgelopen schooljaar gestart met een Technasium. De school doet nu eerst in alle rust ervaring op om vervolgens een goed plan te ontwikkelen voor de nieuwe werkplaats. Technator Paul Swinkels vertelt meer over hun drijfveren en de manier waarop ze dit project samen met hun leerlingen oppakken en vormgeven.
Lees verder

Inrichten vanuit co-design & het lokaal van de toekomst

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Bij co-creatie of co-design betrekken ontwerpers de gebruikers van hun producten in het ontwerpproces. Op deze manier wordt de gebruiker meer dan alleen de ontvanger van een product. Hij wordt co-ontwerper, een waardevol element in het proces dat zal leiden tot een eindproduct dat ook echt voldoet aan de behoeften van de gebruiker. Ideaal voor het inrichten van een (ruimte in een) school.
Lees verder

Verder denken dan in lokalen en vierkante meters

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Wanneer is een schoolgebouw klaar voor toekomstbestendig onderwijs? Wat we nu slim, efficiënt en mooi vinden kan over vijf jaar al weer achterhaald zijn. Marco van Zandwijk - Kennismanager Waarborgfonds & Kenniscentrum Ruimte-OK deelt zijn visie op de huidige ontwikkelingen. Het onderwijs verandert, dus de gebouwen ook.
Lees verder

Ontdekken, onderzoeken en creëren met een box vol creatieve materialen

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Geef twee verschillende docenten op twee verschillende scholen elk eenzelfde box vol creatieve materialen om mee aan de slag te gaan in de klas en aanschouw wat er gebeurt.
Lees verder

Mixed media? Picasso deed het ook al

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Maak kennis met de kunstvorm Mixed Media. Verschillende technieken worden gebruikt in één eindproduct. Leerlingen kunnen hiermee verschillende technieken ontdekken en uitproberen. Anita Korevaar, Countrymanager bij Creativ Company, vertelt meer over deze - niet geheel nieuwe - kunstvorm.
Lees verder

Kunst en cultuur? Genieten en leren!

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Kunst en cultuur klinken voor menigeen als het tegenovergestelde van snelle moderne technologie. Maar staan beiden écht zo ver uit elkaar of kunnen ze elkaar juist versterken? Pedro de Bruyckere, onderzoeker en pedagoog, neemt ons mee in een betoog over de hedendaagse benadering van kunst en cultuur.
Lees verder

SPECIAAL VOOR VO: catalogus & STEAM-magazine!

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

Vers van de pers: productcatalogus en glossy magazine! Dit jaar ontvangen de voortgezet onderwijs scholen in Nederland naast een nieuwe productcatalogus ook een cadeautje: het eerste STEAM-magazine. Een glossy magazine boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten over wetenschap, techniek, science, kunst en cultuur.
Lees verder

Al levels scorend door het curriculum met gamification

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

Van achter je bureau zien hoe intrinsiek gemotiveerde leerlingen zelf de stof oppakken, samenwerken, leerdoelen halen en elkaar verder helpen. De droom van elke docent? Een illusie? Of gewoon een kwestie van de stof anders benaderen? Gamification lijkt er aardig dichtbij te komen. Joke Visschedijk, spelontwerpster en mede-eigenaar bij Meeple vertelt er meer over.
Lees verder