Inspiratie

Spelend leren

Het spelend leren staat centraal bij kleuters. Dit komt elke dag weer tot uiting bij het speelwerken. Het moment waarop de kleuter kiest voor een bepaalde hoek en daar (bewust en onbewust) aan verschillende vaardigheden werkt. Het is niet voor niets dat je in ieder kleuterlokaal een diversiteit aan hoeken terug vindt. Zodat een kind op verschillende manieren uitgelokt wordt om nieuwe vaardigheden eigen te maken.

Spelend leren met ontwikkelingsmateriaal

Een kleuterklas zonder ontwikkelingsmateriaal is ondenkbaar. Met ontwikkelingsmateriaal werken kinderen op een speelse manier aan leerdoelen. Het materiaal kan op verschillende momenten en manieren ingezet worden. Tijdens groepsactiviteiten, tijdens het speelwerken als zelfstandige verwerking maar ook als remediërend materiaal in een één-op-één situatie. Om aan alle leerdoelen tegemoet te komen is het belangrijk dat er een gevarieerd aanbod aan ontwikkelingsmateriaal aanwezig is. Heeft u alles op orde?

Aan de slag in de leeshoek

Een leeshoek kan verschillend worden ingezet. Variërend van passief lekker lui boekjes bekijken tot het actief werken aan een gerichte opdracht. Een leuke uitdaging is om het aanbod van boeken actueel en gevarieerd te houden. Denk hierbij aan informatieve boeken, prentenboeken, luisterboeken maar ook boeken die tegemoet komen aan de beginnende lezertjes. Kom alvast in de stemming met dit filmpje.

Bouwhoek

Naast het leerdoel ruimtelijke oriëntatie kan de bouwhoek ook ingezet worden om aan andere doelen als woordenschat, samenwerken en tellen te werken. Laat je de kleuter vrij bouwen? Of zet je een groep kleuters aan het werk met een complexer vraagstuk? Na afloop kan het resultaat blijven staan zodat andere leerlingen geïnspireerd kunnen worden.

Huishoek

In de huishoek kun je heerlijk een uitstapje maken naar de net-alsof-wereld. Doen alsof je iemand anders bent door je in te leven in zijn of haar rol. Alledaagse handelingen zorgen onbewust voor het oefenen van leerdoelen als woordenschat en communicatie. Waar kan dit beter dan in een huishoek met nagebootste situaties en omgevingen uit het dagelijks leven. Uiteraard met de daarbij behorende verkleedkleren en accessoires.

Spelen met zand en water

De zand- en watertafel wordt vaak gezien als materiaal waar vooral mee gekliederd wordt. Dit is ook zeker het geval maar daarnaast oefenen kinderen er ongemerkt hun fijne en grove motoriek mee. Naast het kliederen kan de zand- en watertafel bij allerlei andere lesactiviteiten betrokken worden. Wat dacht je bijvoorbeeld van ‘schrijf je naam in het zand’ of ‘welke voorwerpen blijven drijven of zinken?’.


Wij bieden u graag overzicht in de wirwar van ontwikkelingsmaterialen en spelmaterialen. Zowel bij u als bij ons! Kunt u Heutink gebruiken bij het inventariseren van uw ontwikkelingsmateriaal of wilt u advies bij het inrichten van inspirerende hoeken?


Adviesgesprek aanvragen?

Laat hier uw gegevens achter.