Kennis & inspiratie


INSPIRATIE voor uw organisatie

Heeft u onze inspiratieboeken Inspiratie voor uw inrichting en Alles voor de onderbouw al bekeken? Met deze online aanvulling sluiten wij aan bij deze mooie boeken en willen wij u inspireren aan de hand van praktijkvoorbeelden. Referenties, achtergrondverhalen, tips, ideeën en handige downloads, allemaal aan de hand van herkenbare ruimtes en activiteiten. Binnenkijken bij de buren, horen hoe anderen te werk gaan, verassende en inspirerende oplossingen, invalshoeken en ideeën.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier inspiratie voor uw inrichting of Bekijk hier Alles voor de onderbouw


Aan de slag met stop motion video

Geschreven op maandag 20 november 2017

Zo superstrak als de video's van Aardman Studio, dat gaat lastig worden. Maar kinderen kunnen heel goed uit de voeten met stop motion technieken om filmpjes te maken. In dit artikel vertellen we u wat de belangrijkste punten zijn om rekening mee te houden zodat u deze boeiende werkvorm morgen al in kunt zetten.
Lees verder

Beeldhouwen voor beginners met Sculpture Blocks

Geschreven op dinsdag 15 november 2016

Met Sculpture Blocks kun je elke gewenst vorm maken. Een soort van beeldhouwen voor beginners. Speciaal voor Heutink mocht het testteam, bestaande uit 10 en 12 jarigen, op onderzoek uit. Lees hier hun bevindingen!
Lees verder

Proefje doen? STEAM voor het jonge kind

Geschreven op vrijdag 4 november 2016

Wetenschap en technologie zijn hot, ook bij jonge kinderen! Heutink laat u dit jaar kennis maken met STEAM, waarbij onderzoekend en ontwerpend leren centraal staan. Kinderen gaan op een onderzoekende manier op zoek naar een oplossing voor een bepaalde probleemstelling.
Lees verder

Nieuwe media inzetten in de CKV-les

Geschreven op maandag 20 juni 2016

Nieuwe mediatools bevatten vaak een schat aan creatieve mogelijkheden. Dit maakt dat de kunst- en cultuurlessen zich uitstekend lenen voor de inzet van (nieuwe) media waardoor u uw leerlingen al doende mediawijzer maakt. De kunst is om het inzetten van media niet als doel op zich te zien, maar als een van de mogelijke middelen binnen de ontwerpcyclus.
Lees verder

Ontdekken, onderzoeken en creëren met een box vol creatieve materialen

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Geef twee verschillende docenten op twee verschillende scholen elk eenzelfde box vol creatieve materialen om mee aan de slag te gaan in de klas en aanschouw wat er gebeurt.
Lees verder

Mixed media? Picasso deed het ook al

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Maak kennis met de kunstvorm Mixed Media. Verschillende technieken worden gebruikt in één eindproduct. Leerlingen kunnen hiermee verschillende technieken ontdekken en uitproberen. Anita Korevaar, Countrymanager bij Creativ Company, vertelt meer over deze - niet geheel nieuwe - kunstvorm.
Lees verder

Kunst en cultuur? Genieten en leren!

Geschreven op woensdag 11 mei 2016

Kunst en cultuur klinken voor menigeen als het tegenovergestelde van snelle moderne technologie. Maar staan beiden écht zo ver uit elkaar of kunnen ze elkaar juist versterken? Pedro de Bruyckere, onderzoeker en pedagoog, neemt ons mee in een betoog over de hedendaagse benadering van kunst en cultuur.
Lees verder

SPECIAAL VOOR VO: catalogus & STEAM-magazine!

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

Vers van de pers: productcatalogus en glossy magazine! Dit jaar ontvangen de voortgezet onderwijs scholen in Nederland naast een nieuwe productcatalogus ook een cadeautje: het eerste STEAM-magazine. Een glossy magazine boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten over wetenschap, techniek, science, kunst en cultuur.
Lees verder

Al levels scorend door het curriculum met gamification

Geschreven op dinsdag 10 mei 2016

Van achter je bureau zien hoe intrinsiek gemotiveerde leerlingen zelf de stof oppakken, samenwerken, leerdoelen halen en elkaar verder helpen. De droom van elke docent? Een illusie? Of gewoon een kwestie van de stof anders benaderen? Gamification lijkt er aardig dichtbij te komen. Joke Visschedijk, spelontwerpster en mede-eigenaar bij Meeple vertelt er meer over.
Lees verder

Een onderzoekende houding creëren in de onderbouw van het VO

Geschreven op woensdag 4 mei 2016

Leerlingen leren door te doen. Bij onderzoekend en ontwerpend leren worden leerlingen gestimuleerd om de wereld zelf te ontdekken en te ervaren. Quest en Stichting Ontdekplek hebben hiervoor een aantal leuke, uitdagende en snel uitvoerbare proefjes ontwikkeld. Ontdek hoe u een onderzoekende houding kunt creëren in de onderbouw!
Lees verder