Toekomstbestendige inrichting voor BS Wonderwijs in Hoensbroek

Geschreven op woensdag 27 mei 2020

 

Nieuwe inrichting voor onder andere het BiNaSk-gedeelte en de directiekamer

Basisschool Wonderwijs in Hoensbroek heeft een nieuwe inrichting, waarbij de visie van de fusieschool is vertaald naar het meubilair. Nadat de overkoepelende onderwijsstichting Movare besloot het gebouw gedeeltelijk te voorzien van nieuw meubilair, heeft Heutink projectinrichting samen met enkele leerkrachten en de interieurarchitect het inrichtingsconcept bedacht. Belangrijk hierin is diversiteit in zitmogelijkheden voor de leerlingen. Heutink heeft gezorgd voor stoelen en werkhuizen voor de leerlingen, maar ook voor meubilair voor handvaardigheid en BiNaSk. Daarnaast is een nieuwe inrichting voor de directie-/teamkamer gerealiseerd.

Artikel in Schooldomein over dit project

De nieuwe inrichting van de school is uitgelicht in het tijdschrift Schooldomein in de editie van mei 2020. In het artikel met als kop ‘Natuurlijk gebouw met een bijzondere inrichting’ komt Wouter Wetzelaer, directeur van BS Wonderwijs én als projectbegeleider namens onderwijsstichting Movare verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting binnen het nieuwbouwproject, aan het woord. Ook Nick de Jong (adviseur Heutink projectinrichting) gaat in op de nieuwe inrichting in het artikel van Schooldomein. Het artikel in het tijdschrift vormt ook de basis voor dit item op Heutink.nl.

De digitale versie van het artikel in Schooldomein lezen 

 

 

Diversiteit in zitmogelijkheden voor de leerlingen

Een belangrijk aspect in de inrichting is de diversiteit in zitmogelijkheden voor de leerlingen, aangezien het lichaam van kinderen gebaseerd is op bewegen. Met de tafels met fietsen, wiebelkrukken, stoelen met 3D-bewegende zitting en de banken wordt hier op ingespeeld. Door kasten midden in de ruimte te plaatsen, ontstaan bovendien diverse hoeken in een ruimte. In die hoeken kunnen de verschillende kinderen werken. “Kinderen moeten in alle vrijheid kunnen bewegen en op iedere plek in de school alleen, samen of in groepjes kunnen werken”, licht Nick de keuzes toe. 

 

 

Combinatie van traditioneel meubilair met zithuisjes en treinbanken in ‘rust’-zones

In het inrichtingsconcept is een onderscheid gemaakt in zogenaamde ‘rust’- en ‘gedoe’-zones. In de ‘rust’-zone is plek voor instructie en zelfstandig werken. Hier is gebruik gemaakt van traditioneel leerlingenmeubilair aangevuld met zithuisjes en treinbanken. Bovendien zijn hier nieuwe zitarena’s te vinden die als instructie- en thuisgroepplek worden gebruikt.

‘Gedoe’-zone: een lego-wand, roboticatafel en een makerspace

De ruimten met ‘gedoe’ bieden plaats om bijvoorbeeld in groepen kennis en vaardigheden te ontwikkelen, waardoor in deze ruimten een heel andere uitstraling is gecreëerd. Je vindt hier hoge tafels met trapfietsen, een lego-wand en een roboticatafel om te programmeren. “Verder hebben we een Makerspace met mooie houten tafels en een wand met gereedschap en zijn onze keukens met een nieuwe inrichting uitgerust”, zegt Wouter.

Hierdoor heeft elke plek en zone in het gebouw een eigen akoestiek gekregen die past bij de activiteit

Behalve duurzaamheid stond ook akoestiek centraal bij het ontwerp. Er is bijvoorbeeld gebruik gemaakt van houten vloeren en lambriseringen en de zachte wandafwerking is gemaakt van gerecyclede petflessen. Wouter: “Hierdoor heeft elke plek en zone in het gebouw een eigen akoestiek gekregen die past bij de activiteit.” 

 

 

Speciale elementen, zodat kinderen op verschillende plaatsen en manieren kunnen leren

Waar Wouter al in ging op de verschillende zones, somt Nick de verschillende oplossingen voor de inrichting op: “We hebben aanvullende leerlingenstoelen tot en met handvaardigheidsinrichting geleverd. Van de directie-/teamkamer tot en met werkhuizen voor de leerlingen. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld werkplaatsen aan de wand en kastenwanden op maat geleverd voor het BiNaSk-gedeelte.”

We kijken als Heutink Projectinrichting terug op een geslaagd project met een inrichting waar Wonderwijs mee vooruit kan!

In tegenstelling tot meer gebruikelijke inrichtingen met leerlingensets, instructietafels, docentenwerkplekken en kasten, zijn bij Wonderwijs allemaal speciale elementen geleverd. Op deze manier kunnen de kinderen op diverse plaatsen en op verschillende manieren leren. Nick blikt terug op het traject dat een toekomstbestendige inrichting heeft opgeleverd: “We kijken als Heutink Projectinrichting terug op een geslaagd project met een inrichting waar Wonderwijs mee vooruit kan!”

 

 

Wonderwijs gevestigd in de Brede Maatschappelijke Voorziening Auvermoer

Naast Wonderwijs zijn Peuteropvang Heerlen, Kinderopvang Parkstad, twee logopediepraktijken en fanfare St. Gabriël in het gebouw gehuisvest. Deze organisaties zijn samen gevestigd in de Brede Maatschappelijke Voorziening (BMV) Auvermoer. De gemeente Heerlen en IBA Parkstad hebben samengewerkt in dit nieuwbouwproject, mede vanwege het uiterst duurzame en circulaire karkater van het gebouw en de unieke onderwijskundige visie ‘in het gebouw’. De verbinding met de natuur en het omliggende landschap van de Caumerbeek spelen een belangrijke rol in het ontwerp van de BMV, dat zich kenmerkt als een indrukwekkend gebouw. 

 

  

Bekijk andere referentieprojecten of vraag het referentieboek aan

Bent u benieuwd naar andere projecten die Heutink projectinrichting gerealiseerd heeft? Klik hier en bekijk vele andere referenties! Een andere optie is om ons inspiratieboek aan te vragen. Daarin vindt u meer dan 200 projecten. Klik op de button hieronder!

 


MEER INFORMATIE

Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Mail ons direct via onderstaande button of stel uw
vraag aan de klantenservice. Volg ons op LinkedIn, Facebook, Pinterest of Instagram voor
het laatste nieuws, nuttige informatie en leuke tips. 

Mail ons Klantenservice