Samenwerkende leeromgeving voor basisscholen Hartenaas en De Sprankel in Grave

Geschreven op maandag 13 januari 2020

 

Pijlers als samenwerken en thuis voelen als basis voor de inrichting van de scholen

Het Kindcentrum Kindcentrum de Graaff in Grave is één gebouw waarin twee basisscholen gevestigd zijn: openbare basisschool Hartenaas en basisschool De Sprankel. Een gebouw met één uitstraling en tegelijkertijd een unieke inrichting voor beide scholen. Heutink Projectinrichting heeft de inrichting van de beide bassischolen verzorgd, waarbij pijlers gericht op samenwerken en thuis voelen tot uiting zijn gekomen.

OBS Hartenaas: kernwaarden vertaald naar omgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen

Uitgangspunt bij de inrichting van basisschool Hartenaas was om meerdere plekken voor onderwijs te creëren. In lokalen zijn groepstafels en losse leerlingtafels geplaatst, terwijl ook op de leerpleinen diverse werkplekken zijn gemaakt waar de leerlingen kunnen lezen en samenwerken. Van hoge tafels met barkrukken tot speelhuisjes en verplaatsbare banken.

Onze kernwaarden zijn vertaald in de omgeving waarin wij onze kinderen ondersteunen in hun ontwikkeling.

Hartenaas is een Jeelo én PBS school waar veel aandacht wordt geschonken aan de pijlers ‘samen leven’, ‘samen werken’ en ‘zelfstandig werken’. Willem van den Berg, directeur van Hartenaas, licht toe hoe dit tot uiting komt: “In de dagelijkse praktijk zie je dat onze kinderen vaak op pad zijn, zij structureel met elkaar (leren) samenwerken, samen werken aan presentaties en eindopdrachten én er ruimte gecreëerd wordt voor de persoonlijke ontwikkeling van ieders mogelijkheden en interesses. Onze kernwaarden zijn vertaald in de omgeving waarin wij onze kinderen ondersteunen in hun ontwikkeling.”

    

Basisschool De Sprankel: inrichting van een veilige omgeving waar kinderen zich kunnen ontplooien

Net als bij Hartenaas, is ook bij basisschool De Sprankel een inrichting gerealiseerd die aansluit bij de manier van lesgeven. Bij De Sprankel wordt gewerkt met het werkconcept Critical Skills. Het uitgangspunt van dit concept is een positieve manier van denken en handelen. Daarnaast is het een praktische manier van werken, waarmee gebouwd wordt aan een betekenisvolle leeromgeving. In de veilige leeromgeving is sprake van oprechte betrokkenheid en eigenaarschap van leerlingen en leerkrachten.

  

Rianda School, directeur van De Sprankel, legt dit uit: “Iedere leerling wordt gezien en gehoord en doet er toe. De samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten en ouders staat voorop. Termen als ‘veiligheid’, ‘thuis voelen’, ‘plezier’, ‘respect’ en ‘samen’ passen bij het werkconcept Critical Skills. Hierop moest de inrichting van de school, de leerpleinen en de groepen aansluiten. Zowel de school als de groep moeten een veilige omgeving bieden waar kinderen zich kunnen en durven ontplooien.”

    

Teamkamer met verschillende zit- en werkplekken

Naast de inrichting voor de omgeving van de leerlingen, is ook de teamkamer opnieuw ingericht. In de teamkamer, te zien op de foto's hierboven, komen de waarden ‘veiligheid’, ‘samen’ en ‘thuis voelen’ terug. Er is gekozen voor verschillende vormen van zit- en werkplekken, zodat elke leerkracht op zijn plek is en optimaal kan functioneren.

  

Bekijk andere referentieprojecten of vraag het referentieboek aan

Bent u benieuwd naar andere projecten die Heutink Projectinrichting heeft gerealiseerd? Klik hier en bekijk andere referentieprojecten! Heeft u liever een boek om door te bladeren? Vraag dan ons inspiratieboek aan! Daarin vindt u maar liefst 214 projecten.

 


MEER INFORMATIE

Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Mail ons direct via onderstaande button of stel uw
vraag aan de klantenservice. Volg ons op LinkedIn, Facebook, Pinterest of Instagram voor
het laatste nieuws, nuttige informatie en leuke tips. 

Mail ons Klantenservice