STEAM inspiratiedagen, komt u ook?

Geschreven op woensdag 6 maart 2019

 

Komt u ook naar een van de STEAM inspiratiedagen?

STEAM: Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Internationaal een veelgehoorde term en ook in Nederland in opkomst. Het is een verzameling van techniek & wetenschap, 21st Century Skills, onderzoekend en ontwerpend leren en meer.. Met STEAM stimuleer je de ontwikkeling van wetenschappelijk denken en werken.
Ingewikkeld? Helemaal niet. Er zijn twee factoren belangrijk:
 
  • Het juiste leerproces: werken vanuit denken, doen en delen.
  • Een complete leeromgeving: de Makerspace.

Samen vormen ze de basis voor STEAM.

Meer weten?
Kom naar een van onze inspiratiedagen en ontdek hoe u met STEAM aan de slag kunt in de klas! 
U kunt ook alvast de brochure downloaden of de video bekijken.
 
> download brochure> bekijk video
 

 

Programma

13.30-14.00 uur | inloop
14.00-14.15 uur | Inleiding STEAM: denken, doen en delen in de Makerspace
14.15-14.50 uur | Gastspreker
14.50-15.00 uur | Pauze
15.00-15.45 uur | Workshop 1
15.45-16.30 uur | Workshop 2
 

Locaties & data

woensdag 27 maart
RKBS Lodijke
Ouderlinge 15
4617 NL Bergen op Zoom
 
Gastspreker: Annemiek Kamp
 
woensdag 3 april
Informatiecentrum Heutink
Morsweg 10
7461 AG Rijssen
 
Gastspreker: Anika Embregts
 
woensdag 17 april
Informatiecentrum BIT-MeetMe
Galileilaan 19
6716 BP Ede
 
Gastspreker: Boy Vissers

 

Keuzeworkshops

Let op: niet alle workshops zullen op alle data te volgen zijn en u kunt twee workshops per middag kiezen

 

Workshop 1 | Ontwerpend & onderzoekend leren met Groow | Alle data
Mitchell Jacobs 

Hoe creëert u als leerkracht meer ruimte voor onder andere eigenaarschap, creativiteit en probleemoplossend vermogen in de lessen? Groow helpt u om middels design thinking te leren denken in mogelijkheden. Daarnaast biedt Groow verschillende manier om bestaande lessen te vertalen naar ontwerplessen of om volledig nieuwe lessen(reeksen) te ontwerpen. In deze workshop leert u dus hoe u eenvoudig een ontwerpproces maakt voor al uw projecten, lessen of thema’s met behulp van processtappen, activiteiten en belevingen. Zo komt STEAM tot leven in uw gehele curriculum. 

  

 

Workshop 2 | Samen aan de slag met techniek en creativiteit | Alle data
Joeke van der Veen

Ontdek de kracht van STEAM tijdens deze technische en creatieve workshop. Aan de hand van uitdagingen wordt u gemotiveerd nieuwsgierig te zijn, uw handen te gebruiken, samen te werken, oplossingen te bedenken en nieuwe ideeën te ontwikkelen. Op deze manier wordt STEAM heel toegankelijk om zelf in de klas toe te passen. De workshop wordt gegeven door Joeke van der Veen, bedenker van Meekit. Meekit organiseert de leukste workshops en activiteiten rondom techniek en creativiteit. 

 

 

Workshop 3 | Programmeren met Bee-Bot en Dash & Dot | Alle data
Codevaardig

Programmeren in het onderwijs; ga er maar aan staan als leerkracht. Nieuwe vaardigheden, 21st century skills, computational thinking… de termen vliegen u om de oren. Wilt u ervaren dat programmeren op de basisschool leerzaam, leuk en niet moeilijk is? In deze workshop nemen de mensen van Codevaardig u mee in de wereld van het programmeren en krijgt u praktische handreikingen hoe u in de klas aan de slag kunt gaan met programmeren. Na een korte introductie gaat u in een circuit zelf aan de slag.  

 

 

 
Workshop 4 | Doorgaande leerlijn van LEGO Education | Alle data

Al sinds de jaren 50 spelen kinderen met de beroemde LEGO® bouwstenen. Het begon met het idee van een timmerman uit Denemarken. Hij bedacht de kleine bouwblokjes. Inmiddels wordt er wereldwijd met LEGO stenen gespeeld en is er zelfs een compleet educatieve leerlijn ontwikkeld: LEGO® Education. De producten worden ontwikkeld op basis van onderzoek en resultaten. Ze zijn speciaal bedoeld voor leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs. Benieuwd naar de hele leerlijn met bijbehorende producten? Ervaar het zelf in deze workshop!

 
  
Workshop 5 | Ontdek de Verderkijkdoos | Alle data
Merle van de Veerdonk

Maak kennis met de nieuwe kunstwerkvorm: de Verderkijkdoos. Een vernieuwende kijkdoos waarmee je samen met digitale middelen en creatieve materialen je eigen Mixed media kunstwerk maakt. Kunst saai? Echt niet! De Verderkijkdoos sluit goed aan bij het STEAM onderwijs. Werken met de Verderkijkdoos zorgt voor een nieuwe beleving van media én van de les. De leerlingen gaan met de Verderkijkdoos op creatieve ontdekkingstocht voor alle niveaus. Waar ze heerlijk kunnen experimenteren, waar ze hun fantasie op los kunnen laten, er geen grenzen zijn, alles mag en alles kan. De Verderkijkdoos is een prachtige manier van kunst maken.

 

  
Workshop 6 | Spelend leren programmeren met Code-S | Alle data
Delubas

Kent u de methode Code-S van uitgeverij Delubas al? De eerste programmeermethode met een doorgaande leerlijn. Wil u weten hoe kinderen aan de slag gaan met computational thinking – en dus leren om complexe problemen stapsgewijs aan te pakken en creatieve oplossingen te bedenken? Dan mag u de workshop over Code-S zeker niet missen! 

 

Workshop 7 | Maak kennis met Code Qube | 27 maart & 17 april
Sharina Kiesebrink

De Code Qube Light is een fysiek en digitaal spel waarbij kinderen vanaf 8 jaar leren om een eigen website te bouwen. Samen met HTML Henk en CSS Sara ga je op ontdekkingstocht in de wereld van techniek. Door video’s, spelletjes en quizzen word je supersnel een echte programmeur! 

  

 

Workshop 8 | Programmeren en computational thinking | 3 april
Ralph van der Stroom, Heutink ICT

Programmeren en computational thinking leert kinderen o.a. logisch denken en planmatig werken. Ook kunnen kinderen hun creativiteit kwijt in het bedenken van oplossingen. Volgens sommigen zou programmeren een verplicht vak moeten worden op de basisschool! In de workshop gaat Ralph van der Stroom (Heutink-ICT) in op de praktische inzet van software en materiaal om te leren programmeren. Dus ook zelf aan de slag? Fouten maken mag, want dat kun je debuggen!  

 

 

Workshop 9 | Geen burgerschap, maar Bètaburgerschap | 3 april
Tech Your Future

Maatschappelijk-technologische vraagstukken zoals klimaatverandering, de plastic soep of de textielindustrie vragen om betrokken burgers met de kennis en vaardigheden om mee te denken over oplossingen. Bètaburgerschap is niet zomaar wetenschap en techniek onderwijs, maar burgerschapsvormend W&T onderwijs! In deze workshop vertellen we u de ins en outs van Bèta Burgerschap en ervaart u zelf wat u met argumenteren in de klas kan. Bètaburgerschap is een project van TechYourFuture, een samenwerking tussen Universiteit Twente, Saxion en Windesheim. 

  

 

 

Hopelijk zien we u op een van de STEAM inspiratiedagen!

 27 maart in Bergen op Zoom 3 april in Rijssen | 17 april in Ede