Inspiratiemiddag wetenschap en techniek in Marum

Geschreven op donderdag 8 november 2018

 

Aan de slag met wetenschap en techniek | 12 december 2018

STEAM, maakonderwijs, wetenschap, technologie, programmeren, 21st century skills, Virtual Reality, Augemented Reality.. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Wilt u aan de slag met wetenschap en technologie in uw onderwijs, maar heeft u geen idee waar u moet beginnen? Kom dan 12 december naar de inspiratiemiddag wetenschap en techniek in Marum.

> INSCHRIJVEN

Meester Sander neemt u tijdens de inleiding mee op ontdekkingsreis. Op een laagdrempelige manier laat meester Sander zien hoe u uw eigen school kunt klaarstomen voor de toekomst. De voorbeelden komen rechtstreeks uit de praktijk en geven u handvaten om direct zelf aan de slag te gaan in uw eigen school. Na afloop kunt u een onderbouwde keus maken voor toekomstgericht onderwijs en een start maken met de implementatie in uw eigen school.

Over meester Sander

Sander Gordijn is nu 10 jaar leerkracht en werkt op een van de innovatiefste scholen van Nederland: kindcentrum Talent.nl in Meppel. Ook is Sander bovenschools betrokken bij een innovatiewerkgroep van 6 basisscholen. Deze innovatiewerkgroep is bezig met projecten rond programmeren, drones, VR en techniek. Meester Sander deelt dagelijks inspiratie op zijn website: www.meestersander.nl

ROUTE 
OBS de Springplank
Malijkspad 4
9363 AT Marum 
 

 

Programma 12.12.2018

14.00 uur inloop en ontvangst 
14.30 uur  inleiding Meester Sander
15.00 uur  workshopronde 1
15.45 uur pauze
16.00 uur workshopsronde 2

 

U kunt kiezen uit de volgende workshops

Groep 1 t/m 8
> Programmeren met het Bee-Bot, Dash en Dot van Codevaardig
> Verderkijkdoos; waar kunst en technologie elkaar ontmoeten 
 
Groep 1 t/m 4
> Aan de slag met 21st century skills in de onderbouw (Meester Sander)
> Verwonderen, verkennen en experimenteren met LEGO® STEAMpark
> Onderzoekend en ontwerpend leren met Li La Land
 
Vanaf groep 4
> Breng wetenschap tot leven met coderen en met de vernieuwde LEGO® Education WeDo 2.0
> Aan de slag met 21st century skills in de bovenbouw (Meester Sander)
> Programmeren en computational thinking
> Coderen en programmeren met LEGO® MINDSTORMS® Education EV3
 
-------------------------------------------------------------------------------------

Inhoud van de workshops

 
Workshop 1 | Programmeren met het Bee-Bot, Dash en Dot van Codevaardig (groep 1 t/m 8)
Programmeren in het onderwijs; ga er maar aan staan als leerkracht. Nieuwe vaardigheden, 21st century skills, computational thinking… de termen vliegen u om de oren. Maar wat houden deze termen in? En hoe maakt u de koppeling naar de praktijk? Wat draagt programmeren bij aan de kennis en kunde van uw leerlingen? Daar gaan we met jullie mee aan de slag.
 
Wilt u ervaren dat programmeren op de basisschool leerzaam, leuk en niet moeilijk is? In deze workshop nemen de mensen van Codevaardig u mee in de wereld van het programmeren en krijgt u praktische handreikingen hoe u in de klas aan de slag kunt gaan met programmeren. Wat is uw rol als leerkracht? Welke materialen heeft u nodig? Hoeveel tijd kost het en hoe organiseert u dit in de klas? Na een korte introductie gaan we in een circuit zelf aan de slag!
 
Workshop 2 | Verderkijkdoos; waar kunst en technologie elkaar ontmoeten (groep 1 t/m 8)
Maak kennis met de nieuwe kunstwerkvorm: de Verderkijkdoos. Een vernieuwende kijkdoos met ‘21st-century skills’!  Waar kunst en technologie elkaar ontmoeten. Waar de hedendaagse digitale middelen samenwerken met het oude vertrouwde materiaalgevoel van papier, klei, acrylverf, kleurpotloden, knippen, plakken, collages maken. En dan uiteindelijk alles laten samenkomen in één mixed media kunstwerk.
 
Werken met de Verderkijkdoos zorgt voor een nieuwe beleving van media én van de les. De leerlingen gaan met de Verderkijkdoos op creatieve ontdekkingstocht voor alle niveaus. Het is een plek waar ze heerlijk kunnen experimenteren, waar ze hun fantasie op los kunnen laten, er geen grenzen zijn, alles mag en alles kan. De Verderkijkdoos is een prachtige manier van kunst maken. Zo maken de leerlingen een eigen praatplaat. Er zijn namelijk al veel praatplaten bij verschillende methodes te koop, vaak passend bij de meest gebruikte thema's. Maar hoe leuk is het als u uw eigen praatplaten kunt gebruiken in de groep?
 
Workshop 3 | 21st century skills in de onderbouw door Meester Sander (groep 1 t/m 3)
21st century skills en programmeren in de onderbouw? Meester Sander laat u zien hoe dat moet. In deze workshop steekt u de handen uit de mouwen en gaat u ervaren hoe het is om aan de slag te gaan met 21st century skills in de onderbouw. Zowel toepassingen met ICT als zonder ICT komen voorbij in deze workshop. Aan het eind van deze workshop kunt u gericht een keuze maken uit het aanbod en heeft u zicht op de vaardigheden die u kunt aanbieden in groep 1 t/m 3.
 
Workshop 4 | Verwonderen, verkennen en experimenteren met LEGO® STEAM park (groep 1 t/m 4)
De kleine ontdekker zet Hart, Hoofd en Handen in om zich optimaal te ontwikkelen. Een inspirerende omgeving biedt mogelijkheden om de kleuter spelend te leren en biedt ruimte voor creativiteit. Het laat kinderen samenwerken en uitvoeren, het doen staat centraal. De methodiek gebruikt wat je al geleerd hebt en stimuleert zelf doen, experimenteren, fouten maken en daar samen van leren. Vaardigheden als voorspellingen doen, ruimtelijk inzicht, beweging, tandwielen, oorzaak en gevolg, rollenspel, balans, kunst en creativiteit komen allemaal aan bod binnen STEAM-Park. Tijdens de workshop ervaart u het ontdekken met hart, hoofd en handen zelf en wordt u meegenomen in het gedachtengoed van Play Learn Change en LEGO® Education.
 
Workshop 5 | Onderzoekend en ontwerpend leren met Li La Land (groep 1 t/m 4)
Direct aan de slag met Onderzoeken & Ontwerpen voor kleuters? Laat je inspireren tijdens de workshop van Li La Land! Hét pakket met 50 uitdagende activiteiten boordevol wetenschap & techniek, kunst & cultuur, de 21ste eeuwse vaardigheden en STEAM. Elke activiteit begint met een mooi verhaal uit de Rode Koffer. En de kinderen mogen meespelen! Laat de kinderen spelenderwijs bedenken, experimenteren en ontdekken.
 
Workshop 6 | Breng wetenschap tot leven met coderen en de vernieuwde LEGO® Education WeDo 2.0 (vanaf groep 4)
Breng coderen tot leven in uw lessen met realistische uitdagingen die leerlingen aansporen vragen en oplossingen te ontdekken, te onderzoeken en te ontwerpen met behulp van de LEGO® stenen en een codeeromgeving. Leerlingen in het basisonderwijs worden gestimuleerd vragen te stellen, gegevens te analyseren en hun bevindingen te delen, terwijl ze relevante oefeningen doen die invulling geven aan onderzoekend en ontwerpend leren.Tijdens deze workshop gaat u aan de slag met WeDo 2.0, het pakket voor Wetenschap en Computational Thinking voor groep 5 en 6. U maakt kennis met een van de uitgewerkte projecten in het onderwijsmateriaal en ervaart hoe de LEGO stenen u helpen bij het begrijpen en onderzoeken van het onderwerp.
 
Workshop 7 | Aan de slag met 21st century skills in de bovenbouw (Meester Sander)
Wetenschap en technologie inzetten in groep 4 t/m 8. In deze workshop laat meester Sander u zien hoe u eenvoudig aan de slag kunt gaan met Wetenschap en technologie in groep 4 t/m 8. Een praktische workshop waarbij u als leerkracht gaat ontdekken hoe eenvoudig het eigenlijk is om aan de slag te gaan met wetenschap en technologie. Na afloop heeft u verschillende ideeën opgedaan die u gelijk kunt gebruiken in de klas.
 
Workshop 8 | Programmeren en computational thinking (vanaf groep 5)
Programmeren en computational thinking leren kinderen o.a. logisch denken en planmatig werken. Ook kunnen kinderen hun creativiteit kwijt in het bedenken van oplossingen. Volgens sommigen zou programmeren een verplicht vak moeten worden op de basisschool! In de workshop gaat Ralph van der Stroom (Heutink-ICT) in op de praktische inzet van software en materiaal om te leren programmeren. Dus ook zelf aan de slag! Fouten maken mag, want dat kun je debuggen!
 
Workshop 9 | Leer al uw leerlingen coderen met LEGO® MINDSTORMS® Education EV3
Zorg ervoor dat uw leerlingen meer betrokken zijn en verbeter hun vaardigheden in het creatief oplossen van problemen. Dit kan aan de hand van een aantal uitdagingen op het gebied van STEM en computerwetenschap die speciaal zijn ontwikkeld om verschillende leer- en kerndoelen met elkaar te combineren. Leerlingen in de bovenbouw worden gemotiveerd door de aanpak waarbij ze zelf nieuwe ideeën vormen en testen met behulp van een begrijpelijke en uitdagende programmeeromgeving en technische LEGO® elementen. Dat klinkt ingewikkeld, maar het is verassend eenvoudig om binnen een uur met het materiaal aan de slag te zijn. Tijdens de workshop besteden we aandacht aan het fysieke en het onderwijsmateriaal en de koppeling met verschillende zaakvakken, zodat duidelijk wordt hoe u deze materialen in de klas kunt inzetten.