Computational thinking met LEGO® Education WeDO 2.0

Geschreven op maandag 18 september 2017

 

Meer dan simpele steentjes

LEGO® Education WeDo 2.0 is een totaaloplossing voor het aanleren van wetenschap, technologie, techniek, coderen en computational thinking. Alles wat leerkrachten en leerlingen nodig hebben is standaard inbegrepen. WeDo 2.0 laat de wetenschap tot leven komen dankzij een unieke combinatie van LEGO® stenen, voor kinderen geschikte software en boeiende, op de kerndoelen gebaseerde projecten.

Wat is WeDo 2.0?

De meesten zullen de bekende, gekleurde steentjes nog wel kennen uit hun jeugd of gebruiken ze nu in de klas. Onder andere als bouwblokken voor constructies. LEGO Education, de onderwijs poot van LEGO, zet de eindeloze mogelijkheden van de LEGO stenen in om ook andere leerdoelen in bijvoorbeeld natuur en ruimte te bereiken.

Met het WeDo 2.0 pakket worden drie soorten projecten meegeleverd:

  • 1 ‘Aan de slag’-project, opgesplitst in 4 onderdelen, voor het aanleren van de basisfuncties van WeDo 2.
  • 12 geleide projecten gekoppeld aan de kerndoelen, waaronder nieuwe projecten met betrekking tot computational thinking, met stapsgewijze instructies
  • 12 open projecten gekoppeld aan de kerndoelen, waaronder nieuwe projecten met betrekking tot computational thinking, met een eerste ontwerpplan dat aanzet tot het verkennen en oplossen van vraagstukken met een open antwoord. 

 

 

Alle projecten hebben stuk voor stuk een consistente structuur en opbouw. Leerlingen gaan eerst de vraag of het probleem onderzoeken. Daarna gaan ze creëren – bouwen, coderen, testen en aanpassen. En als laatste stap presenteren ze wat ze geleerd en ontdekt hebben.

Onderzoekend en ontwerpend leren met WeDo 2.0

Hier zijn de projecten in WeDo 2.0 uitstekend geschikt voor onderzoekend en ontwerpend leren waardoor lesgeven over verschillende wetenschappelijke onderwerpen tegelijk mogelijk wordt. Het materiaal is voor kinderen herkenbaar en voor leraren makkelijk hanteerbaar. Naast de belangrijke vaardigheid van coderen zullen leerlingen spelenderwijs ook aan de slag gaan met computational thinking.

    

Om de kracht van technologie echt te kunnen beheersen, moeten kinderen eerst leren hoe ze complexe problemen kunnen aanpakken en mogelijke oplossingen kunnen definiëren op een manier die een computer kan begrijpen, testen en implementeren.
Coderen is eenvoudigweg de manier waarop wij technologie in beweging zetten en besturen. De cruciale vaardigheid is de manier van denken: computational thinking. Dit is een manier van problemen oplossen die voor leerlingen handig is bij alle STEAM-onderwerpen en ook daarbuiten. Klik op de afbeelding voor een grote versie van de infographic over computational thinking. Hang hem op in de lerarenkamer of gebruik het tijdens een ouderinformatieavond. 


Meer informatie

Bent u enthousiast geworden over WeDo 2.0? Wilt u meer informatie of hebt u een vraag? Gebruik dan onderstaande knoppen om contact op te nemen.