Gecontroleerd van start met programmeren en robotica

Geschreven op donderdag 26 mei 2016

 

Programmeren en robotica voor ieder instapniveau

Programmeren en robotica, twee trends die zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs zichtbaar zijn. En dat is ook niet zo vreemd. Allereerst biedt programmeren de mogelijkheid om het probleemoplossend vermogen bij leerlingen te vergroten. Daarnaast kunnen docenten via programmeren beter aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Ook helpt het leerlingen voor te bereiden op de beroepen en opleidingen van de toekomst. Genoeg reden om massaal creatief aan de slag te gaan met apps, robots en digitale tools zou je denken! Of toch niet?

Programmeren is een manier van denken waarbij je een probleem
en mogelijke oplossingen in kleinere stukken opbreekt en die vervolgens vertaalt
naar computertermen om het geautomatiseerd uit te laten voeren.

Wist u dat...

…ongeveer de helft van de scholen nog niets met programmeren doet? Dat komt vooral doordat:

  • Het nog geen onderdeel is van het eindexamen.
  • Er nog veel onduidelijkheid bestaat over wat scholen er mee kunnen of willen.
  • We meer professionalisering nodig hebben.
  • We op zoek zijn naar betere lesinhoud.
  • Of meer steun nodig hebben van het bestuur.

Scholen zouden het onderwerp programmeren echter wel graag meer aandacht willen geven. De meerderheid ziet genoeg redenen om ermee aan de slag te gaan, vooral om kinderen voor te bereiden op werk of opleiding.* De crux zit hem dus in begeleiding voor docent en leerling en het juiste aanbod (oftewel: de juiste leerinhoud). Heutink helpt u hier graag mee en biedt u verschillende tools, zoals een complete robotleerlijn. 

Programmeren vanuit een leerlijn

Op 25 mei 2016 lanceerden Kennisnet, SLO en diverse scholen naar aanleiding van een versnellingsvraag een doordachte leerlijn programmeren, bedoeld voor onderbouw, middenbouw, bovenbouw in het basisonderwijs. In de leerlijn komen begrippen en principes aan de orde die horen bij programmeren. Het bestaat uit uitleg over basisbegrippen van programmeren, doelen en activiteiten voor in de klas voor de leerlingen. Een praktische tool waarmee u vol vertrouwen aan de slag kunt met programmeren op school. 

Heutink helpt

Heeft u behoefte aan begeleiding bij het starten met programmeren en robotica? Wij helpen u graag bepalen welk concept het beste past bij uw onderwijsvisie en instapniveau. Voor elke(leeftijds)groep is een programma beschikbaar. Producten die elkaar in moeilijkheidsgraad en techniek opvolgen. 

Zo is er al legoleerlijn.nl, met daarop de doorlopende leerlijn van LEGO® producten op technisch en sociaal vlak. De LEGO® Education Mindstorms EV3 robot is de constructiekwaliteit waar LEGO® bekend om staat, gecombineerd met hun grafische programmeeromgeving, waar met het verslepen van een soort blokjes een hele robot aangestuurd kan worden. Naast de LEGO® leerlijn zijn we druk met het ontwikkelen van een leerlijn robotica inclusief website, waar we diverse aanvullingen op de LEGO® leerlijn presenteren. Deze leerlijn en website zullen op korte termijn gelanceerd worden.




De keuze is reuze

 

Bee-Bot

Deze vrolijke robot onthoudt 40 stappen en kan uiteenlopende opdrachten uitvoeren. Door de eenvoud van de bediening kunnen kleuters hiermee uit de voeten. Maar de verschillende toepassingen en opdrachten maken de Bee-Bot ook interessant voor de bovenbouw.

Leeftijd: 4+

 

Blue-Bot

De Blue-Bot lijkt op de Bee-Bot, maar kan naast de knoppen ook via bluetooth geprogrammeerd worden. Blue-Bot helpt met het coderen, debuggen en simuleren van algoritmes. 

Leeftijd: 5+

 

Pro-Bot

De Pro-Bot is de logische opvolger van de Bee-Bot en Blue-Bot. Teken routes, figuren en letters met het eenvoudige penmechanisme en een viltstift. Volledig functionele koplampen die lichtsensoren bevatten. Stem geactiveerde functies en bumpersensoren. 

Leeftijd: 6+

 

Bomberbot

Eenvoudig programmeerles geven kan met Bomberbot, een uitgewerkt lespakket om laagdrempelig te starten met programmeren. U kunt direct van start met lesplannen, presentaties en online games. Lees meer in ons STEAM-magazine of vraag er naar bij uw adviseur (het magazine is geschikt voor zowel het primair als voortgezet onderwijs).

Leeftijd: 6+

 

Makey Makey 

Dit slimme kastje kan worden aangesloten op een laptop om vervolgens met de bijgeleverde snoertjes van allerlei dingen een schakelaar te maken: van bananen tot emmers water.

Leeftijd: 7/8+

 

littleBits

littleBits zijn kleine elektronicaprintjes met 1 functie per printje. De printjes zijn met het unieke magneetsysteem supersnel aan elkaar te koppelen. Hierdoor kan je heel snel experimenteren met verschillende varianten van een schakeling. Bijvoorbeeld muziek mixen, datacommunicatie via licht, etc. De bijgeleverde boekjes staan boordevol voorbeelden van leuke knutselprojecten: maak je eigen gitaar, satellietschotel, op afstand bedienbare robot, alarm etc. Met de Cloudbit-uitbreiding maak je je eigen Internet of Things: druk op een knop en verstuur een e-mail, ontvang een e-mail van een specifiek e-mailadres en laat een geluid afspelen of een LED branden.

Leeftijd: 8+

 

 

Bendoo Box

De Bendoo Box is een doos met een Arduino bordje (klein computertje) en kabels. Als je de Bendoo Box aansluit op een (TV-)scherm dan kan er o.a. Scratch op geprogrammeerd worden. Je kan er ook filmpjes mee afspelen, internetten, youtuben etc.).

Leeftijd: 9+


 

MakeBlock mBot

De mBot van MakeBlock is een kleine rijdende robot in blauw of roze die aangestuurd wordt via Scratch. De basis is een krachtig Arduino computerboardje dat ook gebruikt wordt in de Ultimaker 3D-printer. Met de mBot leer je al spelende hoe de robot werkt en wordt de leerling uitgedaagd om steeds verder te gaan en creatieve oplossingen te verzinnen. De overstap van visueel programmeren naar code-programmeren kan hiermee eenvoudiger gemaakt worden. De kits bevatten alle  onderdelen die nodig zijn om aan de slag te kunnen.

Leeftijd: 10+

 

VEX Robotics (VO)

Vex Robotics is een allesomvattende introductie in het STEM-vakgebied robotica. Vex IQ robots kunnen direct worden aangestuurd met de meegeleverde afstandsbediening of via voorgeprogrammeerde programma’s. De robot kan worden geprogrammeerd via het LCD-schermpje of via de computer met de gratis grafische programmeeromgeving.

Leeftijd: 12/13+

 

Robotis Bioloid (VO)

Robotis heeft een uitgebreide lijn robots. De constructie is robuust, de sterke en slimme servomotoren met vertraging zorgen ervoor dat de ruim 40 cm hoge robot kan wandelen, bukken en klappen. De programmering gaat via de eigen software van Robotis. Bewegingen kunnen worden ingegeven als een soort animatie: stap voor stap in de tijd wordt aangegeven welke servo welke hoek moet bewegen. Hier is ook een app voor die op een smartphone gebruikt kan worden. Daarnaast kunnen de sensoren uitgelezen worden en kunnen hier acties aan gekoppeld worden met de Designer software, waarin met behulp van programmeren bepaald kan worden welke bewegingen op welk moment moeten worden uitgevoerd. Het hele platform vergt iets meer voorbereiding, maar biedt uiteindelijk wel uitgebreide mogelijkheden.

Leeftijd: 14/15+

Meer informatie

Wilt u meer informatie over programmeren en robotica? Neem dan contact op met onze klantenservice of uw adviseur.
 

Het eerste STEAM-magazine!

Heeft u het STEAM-magazine al gezien? Een glossy magazine dat we maakten voor het voortgezet onderwijs, maar dat zeker voor de bovenbouw van het primair onderwijs en eigenlijk voor iedereen binnen het onderwijs de moeite waard is. Een magazine boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten. Zelf een exemplaar ontvangen of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op of bekijk een voorproefje van de hoofdstukken uit het magazine:

> bekijk Maken en programmeren 
> bekijk Onderzoekend en ontwerpend leren
> bekijk Smart learning
> bekijk Kunst en nieuwe media
> bekijk Inrichten van het vaklokaal 

 

Save the date:
Nationale STEAM-dag!

Wilt u meer weten over STEAM? Quest en Heutink organiseren op 12 oktober a.s. gezamenlijk de eerste Nationale
STEAM-dag voor vakdocenten uit het voortgezet onderwijs en bovenbouwleerkrachten uit het basisonderwijs. Dagvoorzitter Thomas Hendriks (hoofdredacteur Quest) leidt u door een inspirerend programma vol prikkelende lezingen, interactieve workshops, stevige stellingen en nieuwe inzichten op het gebied van wetenschap, techniek en kunst in het onderwijs.

Vroegboekvoordeel
Schrijf u nog voor het einde van dit schooljaar in en u ontvangt uw toegangsbewijs t.w.v. 50,- gratis. Klik hier voor meer informatie en inschrijven. 

* Bron: Kennisnet, peiling februari 2016