De LEGO Education Innovation Studio van Saxion

Geschreven op zaterdag 7 mei 2016

 

Spelenderwijs kennismaken met techniek en technologie

In september 2015 opende de Saxion LEGO® Education Innovation Studio (LEIS) haar deuren. Niemand minder dan minister Jet Bussemaker legde de eerste steen. Met de LEIS wil Hogeschool Saxion bijdragen aan de behoefte aan hooggeschoold technisch personeel in de regio. Hoe? Door kinderen al op jonge leeftijd spelenderwijs kennis te laten maken met techniek en technologie, door gebruik te maken van LEGO® Education. Met de LEIS ondersteunt Saxion het primair- en voortgezet onderwijs bij de integratie van wetenschap en technologie in het lesprogramma.

De cijfers sinds de opening

  • 345 leerlingen volgden workshops
  • 123 docenten volgden een professionaliseringscursus of inspiratiesessie
  • 190 bestuursleden van primair en voortgezet onderwijsscholen, 375 docenten en medewerkers van Saxion en 92 mensen uit het bedrijfsleven kwamen op bezoek
  • 100 Pabostudenten kregen les, Bedrijfseconomiestudenten gebruikten LEGO Education om het productieproces van een bedrijf weer te geven.

 

Professionaliseringstrajecten

Saxion biedt scholen de mogelijkheid om een professionaliseringstraject te volgen. Docenten leren lesgeven volgens de visie van het Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) en gaan daarvoor op zoek naar concrete, uitdagende voorbeelden of vraagstukken waarmee de nieuwsgierigheid en verwondering van leerlingen geprikkeld kan worden. Bijvoorbeeld door te ontdekken hoe een zelfrijdende auto werkt of met welke technische trucs je een huis kunt beveiligen. In het professionaliseringstraject wordt onderzocht welke nieuwe manier van lesgeven volgens OOL bij de docent past. De docent leert de verschillende lessen kennen door ze zelf uit te voeren. Vervolgens wordt samen met de docent een plan opgesteld voor het vormgeven van het 7-stappenplan van OOL. Uiteindelijk ontwikkelt de docent een eigen stijl van lesgeven die bij hem of haar past. Integratie van wetenschap en techniek werkt op lange termijn alleen als naar de individuele behoeftes van de school en de docenten gekeken wordt.

Stephanie Weernink, docent Prinseschool uit Enschede vertelt: ‘Je hoeft geen expert te zijn om deze lessen te geven. Het programma is zeer behapbaar en de leerfactor zit er in deze lessen zo sterk in!’

                     

Aan de slag met leerlingen

Leerlingen uit primair en voortgezet onderwijs kunnen verschillende lessen volgen in de Saxion LEIS, waarbij ze werken met LEGO® Education materiaal zoals Mindstorms EV3, WeDo en Wetenschap & Technieksets. Onderzoeks- en ontwerpvaardigheden staan centraal en er wordt een beroep gedaan op algemene vaardigheden zoals creativiteit, probleemoplossend vermogen en samenwerken.

Geweldig om al die nieuwsgierige, verwonderde en vragende gezichten te zien!
De leerlingen willen vervolgens echt zelf aan de slag; zelf gaan ontdekken hoe alles werkt.

Anika Embrechts, docent Saxion LEIS

‘Onze auto kwam wel 8 meter ver!’

Leerlingen van de Prinseschool uit Enschede ontwierpen bijvoorbeeld een auto die zo ver mogelijk van een helling moest rijden. Hierbij spelen concepten als wrijving en zwaartekracht een belangrijke rol. De leerlingen leren waarnemen, logisch redeneren en daarmee de juiste conclusies te trekken. Ze ontdekken zelf welke aspecten van wrijving en zwaartekracht in deze les belangrijk zijn, zoals de invloed van de massa, het type banden van de auto en de hoogte van de helling.

 

Kruip in de huid van programmeur

Ook leuk: kruip in de huid van programmeur om je eigen LEGO® Mindstorms EV3 auto te leren programmeren. Ga daarbij de uitdaging aan om je auto automatisch de vooraf vastgestelde route te laten rijden en op het eind netjes in het parkeervak te parkeren. Monica Kroek, docent Saxion LEIS: ‘Alle leerlingen krijgen dezelfde uitdaging voorgelegd, en toch pakken ze deze op verschillende manieren aan en krijg je dus verschillende resultaten. Mooi om te zien! Alle leerlingen krijgen bij ons de kans om hun eigen talenten verder te ontwikkelen.’

Maatwerkprojecten

Vanaf het najaar van 2016 biedt Saxion Scholen op maat gemaakte projecten aan voor het succesvol integreren van wetenschap en techniek. Maarten Minnegal volgt met zijn team een professionaliseringstraject bij de Saxion LEIS: ‘Wij zijn als Daltonschool bezig om onszelf zo goed mogelijk voor te bereiden op het onderwijs van de toekomst. Onze deelname aan de FIRST LEGO® League vorig jaar opende onze ogen om LEGO® toe te passen binnen ons onderwijs. Het is fantastisch materiaal om de wetenschap binnen de school te krijgen. En de LEIS van Saxion is een prachtige  omgeving die docenten én leerlingen uitdaagt om onderzoekend en ontwerpend te leren.’

          

Ontdek de leis van saxion zelf!

De LEIS is één van de vele projecten van Programma Bètatechniek
ter promotie van techniek en techniekeducatie van Saxion.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jeff de Ruyter
Projectleider Saxion Programma Bètatechniek
@ legostudio@saxion.nl | T 053 - 487 19 36

saxion.nl/betatechniek | saxion.nl/LEIS     

                 



                                                

Het eerste STEAM-magazine!

Dit artikel is afkomstig uit ons STEAM-magazine.
Zelf een exemplaar ontvangen van dit glossy magazine
boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten
of wilt u meer informatie?
Neem dan contact met ons op.