Waarom aan de slag met maakonderwijs?

Geschreven op vrijdag 6 mei 2016

 

Foto: Waag Society (licentie CC BY-NC-SA 4.0)

De uitvinders van de toekomst 

In de afgelopen jaren zijn allerlei moderne technologieën goedkoop en breed beschikbaar geworden, zoals 3D-printers, lasercutters en allerhande elektronica. De leerlingen van vandaag de dag kunnen deze gereedschappen gebruiken om hun creativiteit te laten ontluiken. De afstand tussen een idee en een product is hierdoor heel klein geworden. Leerlingen die op deze manier ‘maker’ worden leren ongemerkt en worden uitvinders. En onze maatschappij zit te wachten op uitvinders! Bovendien blijkt maken ook gelukkig te maken.

Het IKEA-effect: maken maakt gelukkig

Mensen die hun eigen omgeving maken of beïnvloeden zijn gelukkiger dan mensen die alles kant en klaar kopen en consumeren. Astrid Poot (creative director bij Fonk, kids-expert bij Bright, voorzitter van Stichting Lekker Samen Klooien maar vooral maker) blogt over dit IKEA-effect op ideas.bright.nl ’Het is wetenschappelijk bewezen: als je een kast (deels) zelf in elkaar zet, ben je er blijer mee dan wanneer je diezelfde kast kant-en-klaar koopt. Het vormgeven van ons eigen leven en onze eigen wereld maakt gelukkig. Enkel passief consumeren maakt ons onrustig. Dit denken is belangrijk als tegenwicht tegen de toenemende (commercieel gedreven) connectivity van ons leven (Cloud! Smart Home! Internet of Things!). Veel makers zijn positieve, kritische, betrokken burgers. Ze snappen hoe het werkt en hoe je het kunt inzetten of juist uitzetten. En het biedt een mooi tegenwicht tegen het huidige tijdperk van consumerism. Want je kunt iets dat kapot is vervangen, maar je kunt het ook repareren. Dat is belangrijk voor de toekomst: kinderen als producenten in plaats van consumenten.’ (bron: blogartikel ‘Maken maakt gelukkig’). Maakonderwijs heeft dus niet alleen een positief effect op onze huidige en toekomstige samenleving, maar heeft ook een positief effect op het individuele welzijn van leerlingen. En leerlingen die beter in hun vel zitten, ontwikkelen zich beter. Maar hoe start je met maakonderwijs?

 

When given tools, materials and guidance,
these young imaginations run wild and creative problem-solving takes over
to build unique boats, bridges and even a roller coaster!

Gever Tulley van de Tinkering School

Maken is eenvoudiger dan we denken

Maakonderwijs klinkt ingewikkeld, arbeidsintensief en een beetje ‘eng’. Er is bovendien ook nog geen concreet antwoord op hoe we de vaardigheden in kunnen passen in het onderwijs. Wij durven ons af te vragen: gelukkig maar? Misschien is dit juist wel de mooiste tijd om als docent te starten met maken. Maakonderwijs is nog niet vast gebeiteld in leerlijnen, curricula en toetsen. En daarom is er dus nog veel ruimte voor proberen, experimenten, oefenen en gewoon doen. Dat is namelijk precies waar het bij maken om gaat: ruimte geven aan creativiteit. Dus wij als Heutink bepleiten: aan de slag met maken! Als docent heeft u aan een aantal basiselementen voldoende: voldoende goede gereedschappen en materialen, inspiratie en kennis, tijd (zonder haast ontstaan de mooiste dingen), aandacht en vertrouwen.

Vijf redenen om aan de slag te gaan met maakonderwijs

  1. Leerlingen worden producenten (‘uitvinders’) in plaats van consumenten. En uitvinders hebben we in de toekomst hard nodig. Nederland is een kennisland, geen productieland, dus we zullen het moeten hebben van slimme, nieuwe ideeën en producten. 
  2. Leren door maken is een vorm van leren die we kwijt zijn geraakt maar die heel sterk is. Het geeft richting en context aan datgene dat je leert. Een leerling construeert zijn of haar eigen kennis: dat is een hele sterke en bestendige manier van leren. 
  3. Maken doet ook een beroep op vaardigheden waar de waardering soms voor verdwenen is: de vaardigheden/skills van de vakman. 
  4. Het lijkt erop dat de aandacht voor goede en mooie ontwerpen ook meer meisjes de richting van de bèta techniek op kunnen sturen. 
  5. De Maker-economie is groeiende. Er wordt steeds meer mee verdiend.

Bron: Maker Education NL

 

                                

Het eerste STEAM-magazine!

Dit artikel is afkomstig uit ons STEAM-magazine.
Zelf een exemplaar ontvangen van dit glossy magazine
boordevol inspiratie, interviews, proefjes en producten
of wilt u meer informatie?
Neem dan contact met ons op.