Thera (19) en AnneJet (5) vertellen over hun ervaring met Onderbouwd

Geschreven op dinsdag 15 maart 2016

 


AnneJet en een klasgenootje aan het werk.

Onderbouwd is een methode met tastbare, kleutereigen materialen waarmee kinderen handelend kunnen leren. Het pakket is gebaseerd op de kern- en beheersingsdoelen voor groep 1-2. We vroegen een paar Onderbouwdgebruikers hun ervaringen met ons te delen.

AnneJet

Hoe heet jij? 
AnneJet. 
Hoeveel jaar ben je?
5 jaar.
Wat vind je leuk op school?
Ik vind alles leuk op school. Juf is heel lief.
Wat ben je nu aan het doen?
Ik doe het zoek en vind spel van Arie de letterkanarie. Dan kan ik een stempel krijgen. Ik doe het spel samen met Marten. Dat mag van juf. Je mag het altijd samen doen. Dan krijgt Marten ook een stempel. Van juf krijgen we altijd een taakbrief. Dan zie je wat je moet doen. Dan mag je zelf kiezen wanneer je het doet. Ik doe het dan altijd direct. Dan krijg ik een stempel op mijn hand en in mijn boekje. Als ik thuiskom kijkt mamma altijd heel blij als ze de stempel ziet. Mijn vader klopt mij altijd hier... (AnneJet wijst naar haar schouder, red.). 
Krijg je altijd een stempletje als je een spel hebt gedaan?
Ja, je krijgt altijd een stempeltje maar juf geeft je dan ook nog een kleurtje. Als je een oranje kleurtje hebt moet je het spel nog een keertje doen want dan was het nog niet helemaal goed. Dat staat dan ook op de taakbief. Ik heb ook wel een paar oranje kleurtjes. Maar niet zoveel. Mamma zegt dat dat niet erg is. Dan moet ik nog oefenen. Ik vind sommige groene spellen moeilijk. 
En hoe oefen je dan?
Je mag dan met iemand oefenen die wel een groen kleurtje heeft. Die kan het dan wel. Dan help je elkaar zegt juf dan. Als ik een stempeltje krijg dan voel ik altijd een kriebeltje in mijn buik. Een blij kriebeltje. Dan is het toch gelukt. 
Hoeveel taakjes krijg je van juf?
Maar een in de week. Dus dat is makkie. Soms als je het spel al kan mag je het ook zeggen. Dan krijg je direct een stempel. Dat is cool. Dan krijg je een ander spe die wat moeilijker is. Soms moet je twee dingen doen in de week. Dan moeten we ook nog iets knutselen. Dat vind ik mooi. 
Wat vind je het leukst?
Als juf tante Truus speelt. Dat is heel erg grappig. Dan doet ze een heel raar stemmetje. Dan moeten wij allemaal heel erg lachen. 
Wil je verder nog iets vertellen?
Ja ik wordt later ook juf!
Bedankt AnneJet!   

Als ik een stempeltje krijg dan voel ik altijd een kriebeltje in mijn buik.
Een blij kriebeltje. Dan is het toch gelukt. 


Thera Treure


Kun je wat over jezelf vertellen?
Ik ben Thera Treure, ben 19 jaar en zit in het derde jaar van de PABO. 
Welke les heb je nu gedaan?
Ik heb net de les van Tante Truus en Arie de Letterkanarie gegeven. Deze les hoort bij letterkennis 1.
Wat vind je van de manier van werken op deze school?
Drama en toneel vind ik erg leuk. De handpoppen maken het daarom super aansprekend. Intussen geven de poppen ook duidelijkheid over het leerdoel. Ik sluit op een speelse manier aan bij het directe instructiemodel. De handpop die ik nu op mijn hand heb, heet Arie de Letterkanarie. Bij de kinderen is dat de meest favoriete handpop uit de methode. Arie gaat samen met de kinderen op zoek naar de letters. Het is een heel verstrooide en eigenwijze vogel. Je kunt er de hele klas mee aan het lachen krijgen, dat vind ik mooi. De kleuters lachen, gaan staan en schreeuwen soms ook van enthousiasme. Bang moet je daar niet voor zijn, want enthousiasme bij kleuters is natuurlijker dan stilzitten. Dat heb ik op deze stage wel geleerd.
Heb je zelf ook wat gehad aan deze manier van werken?
De handpoppen zijn eigenlijk bedoeld als Pavlov-effect voor kleuters. Het kind ziet de handpop en weet dan waar de les over gaat. Maar om eerlijk te zijn, heeft het bij mij hetzelfde effect. Ik heb me op deze manier razendsnel eigen kunnen maken hoe ontwikkelingsmaterialen verbonden zijn aan de leerdoelen. De methode heeft een duidelijke structuur, daar houd ik wel van. De belangrijke zaken staan vast en daaromheen ben je als leerkracht enorm vrij.
Dankjewel Thera!
Graag gedaan!